Pages

Showing posts with label januari. Show all posts
Showing posts with label januari. Show all posts

Jan 31, 2016

2016

Post pertama untuk tahun 2016. 

umur dah menginjak 27 tahun. life partner still dalam mode searching. no need to rush suara hati aku cakap. mungkin dengan kelewatan ini memberi ruang dan peluang pada aku untuk berbakti pada keluarga.

I miss my late father.

really miss him. keadaan jadi awkward bila ko nak percayakan diri kau yang ayah kau dah tak ada. aku tak tau mana datangnya kekuatan dalam diri aku untuk kelihatan biasa biasa aje happy happy saja seperti tiada masalah lagaknya. 

pekerjaan aku alhamdullillah.

tuhan banyak tolong aku. banyak sangat. macam ada benda urgent dan last minit. semuanya berlangsung dengan jaya. alhamdulillah. dulu aku punya keje sangat banyak. sampaikan aku cakap dengan diri sendiri tolong ikhlaskan diri. anggap keje yang berlebih lebih ni adalah kebajikan. nak pahala kan?

so aku pun kembali ok. bulan berlalu bulan akhirnya berkat kesabaran aku..company tambah lagi sorang untuk aku handoverkan semuaa kerja kat dia. ya allah. terima kasih sangat sangat. 

kehidupan masih seperti dulu. biasa biasa je. kisah percintaan lagilah tak ada. now fokus pada keje je. boleh je nak bercinta tapi ada perasaan paranoid sikit disitu and lelaki sukar dingorat oleh seorang gadis safety officer. ahaha aku nampak sombong sangat nih. watevalah. aku percaya kenapa tuhan belum set kan masa untuk aku jumpa seseorang. mungkin sekarang ni bukan masa yang sesuai. aku percaya perancangan Allah s.w.t lebih baik. so just keep positif. 

kepada semua.

have a nice day ahead and please don't put so hard on yourself k?

=) 

Jan 31, 2015

Gentleman atau romantik?

 
kita tak faham kenapalah dorang ni susah sangat nak nice dengan perempuan. konsep macam ko keluar dengan mak ko. takkan ko nak mak ko tolak pintu mall. kalau kita keluar dengan mak kita. kita yang tolak tau. kita selalu berkelakuan mengada ngada bila keluar dengan adik lelaki kita. kita akan pura pura tak larat tolak pintu. so dia akan bukak atau tolakkan. memula dia kata kita gedik. lelama dia sedar yang bila kita buat macam tu. orang mungkin akan kutuk kita cakap ngada ngada tapi mungkin ada jugak orang cakap adik kita seorang yang bagus! - aku

kita membantu dia sebenarnya - aku

jumaat lepas aku keluar makan dengan aisyah kelig aku. aku membebel. aku ni minah bebel. aku tak ingat sebab apa aku membebel sedasyat ni. tapi tiba tiba aku ditanya soalan ni. 

antara gentleman dengan romantik. awak pilih mana? - Aisyah
gentleman - Aku
ic - Aisyah

ko bayangkan ko tengah bebel bebel ni. bebel pasal laki kena itu kena ini. sekali kena tanya soalan macam ni. tak ko tekelip kelip kena jawab dengan spontan. pastu baru ko sedar isu yang ko bebelkan adalah isu gentleman. so betullah jawapan aku. aku pilih gentleman. 

kenapa awak pilih gentleman? - Aisyah
sebab kita romantik - Aku

ok korang boleh ketawa berdekah dekah. Aisyah angguk. aceli konsepnya macam ni. ko tak boleh nak dapat semua dalam satu masa. kalau ko dapat yang gentleman lagi romantik. tu rezeki ko la.

kita rasa lelaki yang awak nakkan tak wujud dalam lelaki lingkuangan 20an. -Aisyah

aku senyum. ada betul ada tak. tapi mostly betul. hahahah. so apa pilihan korang? 

kenapa aku pilih gentleman? sebab aku ni lembik! lembik yang berganda ganda lembik. 

contoh... aku tak boleh jalan laju. tapi boleh jalan jauh. maksudnya. jalan dengan aku langkahnya sangat slow. kalau jalan laju. ko memang terpaksa slowkan jalan sebab aku memang slow. kalau aku kejar. ko akan dengar aku membebel keletihan. 

salah satu kejadian berlaku ketika di ioi mall. aku keluar dengan adik aku. adi. aku baru jalan dua kedai. brands outlet dengan padini. beberapa minit kemudian dia dah dengar aku cakap

"letih..letih.. aa penat tak larat"

sebabkan adik aku seorang yang penyabar. dia slowkan langkah dan katalah relaks la. no need to rush. jalan slow slow. 

tapi dia terdiam bila aku jalan laju ke arah sephora dan tak merungut keletihan. 

hahahahah. teruk!! ok tu iklan. contoh merepek tak ada kaitan. 

hahaha. pada aku. gentleman ni macam protective sikit la dari romantik. sejak dah tua ni. aku memerlukan lelaki yang protect aku. yang aku rasa selamat. yang jaga ko baik baik la. hahaha

contoh pegi kedai. beli barang. lelaki bawakkan barang. sebab berat. dia kasihani kau. dia rasa ko tak patut bawak barang dapur yang berat atau kalau ko beli sekotak air soya saiz besar pun dia bawakkan. 

wahh cair lah. 

susah nak jumpa lelaki gentleman. aku tak faham apa fikiran lelaki. ko takut pompuan perasan yang ko suka dia ke kalau ko berkelakuan gentleman? aku rasa jangan lah perasan sangat. dia konsep macam artis la. kalau ko berkelakuan baik. kami sukakan kau tapi tak ada lah sampai tahap nak memiliki ko. mungkin kami mahukan pakwe/lelaki lain berkelakuan seperti kau. 

ha kauu. 

hahahaha. betulla kan? 

kuar dengan perempuan ni sama konsep macam ko keluar dengan parents atau mak kau. kalau kau keluar dengan mak kau. mesti ada keadaan kau macam protect mak ko kan? macam tak nak dia susah angkat barang berat. tolak pintu berat. ko lintaskan mak ko. ko pegangkan dompet mak ko. ko halakan ekon untuk mak ko. 

isu ni amat kritikal pada lelaki melayu. serius weh. aku tak tipu. pada aku. lelaki bangsa lain lagi gentleman tau. kalau ko jalan ke lobby bersama lelaki bangsa lain. dorang bukakan ko pintu. dorang bagi ko jalan dulu kalau korang bertembung. kau tak boleh bukak penutup botol. mereka offer untuk bukak sebab tengok ko apehal lembik sangat ni weh, hahahaha. 

lelaki melayu ada jawapan tak? nak tau lah apa fikiran korang. serius nak tau. aku rasa untuk wanita tua macam aku ni. romantik tu ok jugak. tapi gentleman rank dia lagi atas la. standard tinggi gitu. haha tapi tak ada lah sampai kau kena keluar bukakan pintu untuk aku. tapi aku penah jugak berjumpa dengan lelaki yang dia keluar bila nampak kau. ntah. polite ke apa ek? aku pun tak tau. aku tak ada lah sampai nak jatuh hati. aku just bisik dalam hati. hmm not bad laki ni. sape awek dia ek? ha macam tu. pastu ko implement la. tapi sebab aku malas nak keluar kalau dah masuk kete. aku berkonsepkan senyum lebar tegur dengan penuh mesra la bila orang masuk kete ko. benda ni manners la. betul ke english aku guna ni? haha tak konfiden guna english kau ha. 

pada aku la. lelaki gentleman mungkin boleh jadi romantik. tapi tak semua lelaki romantik boleh jadi gentleman. gentleman ni macam bertanggungjawab lah. dia tau tu tugas dia sebagai lelaki. romantik ni macam ayat ayat manis je ni. 

ko rasa masak untuk isteri tu romantik ke gentleman? 

aku rasa gentleman. sebab dia kasihan dengan isteri dia yang kepenatan. so dia tak nak susahkan isteri dia. haaa. aku ni kemain berkata kata. sekali kena bang bang dengan lelaki lelaki diluar sana. 

lolol

mungkin ada yang fikir. mereka bukan begitu dan tak perlulah berlakon depan awek. aku tak suh ko buat kat awek ko. ko buat la kat adik adik ko. kat mak ko dulu. dah biasa. ko buat kat pompuan selain mereka. pastu jangan perasan ramai perempuan berebutkan kau atau ko rasa nanti ramailah pompuan perasan ko suka dia. ini masalah. sama ada ko berfikiran tipikal atau pompuan tu cepat perasan. bhahaha kuaja aku ni. tapi pada aku benda tu bagus. and aku tak rasa pun mamat suka aku kalau dia buat macam tu. sebab benda tu normal sebenarnya dibuat untuk pompuan. hahahaha. 

tapi ada markah jugak la dimata aku. contoh la ko buat baik. aku tak faham. aku rasa biasa je. tapi satu hari ko confess. ecah! aku suka ko! (wat la so drama la ecah siap skrip! tapi tolong jangan mengorat guna ayat ni ok. menakutkan) so aku akan fikirkan. oh dia ada bukakan pintu untuk aku hari tu. hahahaha so ok la! 1 markah untuk dia. 

lolol. 

dalam hati laki tu. kauuu aku beria gentleman depan kau. 1 markah je ko bagi aku? 

hahahahah! 

so korang? nak romantik ke nak gentleman? 

hahahaha

oh lately ada ramai tanya aku la aku nak laki macam mana pastu tanya aku ni cerewet sangat ke. aku rasa aku nak tulis satu lagi entri! tunggu ya! so aku nak tido la! bermask-kan timun. belilah! kat watson. bagus tau. tapi guna timun betul lagi segar kot. ni ko beria je letak timun. padahal kertas gambar timun. 

pui. 

gudnaite. 




Jan 21, 2015

happy sugar day.

hai semua happy sugar day! hahahaha boleh tak macam tu merepeknya?

ok aku sekarang mood dengar lagu sugar. so aku akan senyum sorang sorang bila dengar lagu sugar. aku kan suka dengar lagu yang buat aku nak menari and tersenyum. kalau berjaya buat aku macam tu so aku ishtiharkan lagu tu berjaya.

dengar lah! best tau. ko akan rasa ceria je.

rasa macam tipu je kan yang ko memanjang happy. well takkan nak manjang tunjuk kesedihan, amik konsep semua benda (kesedihan terutamanya) akan berlalu pergi. takkan stay. dia jadi stay bila ko tak move on ha gittu ceramah pagi hari ni.

kiranya mood aku pagi ni ok. kalau layun tegur tu kira aku leh sahut dengan ceria sebab dia jarang tegur aku jam 8-9. selalu tegur jam 10. sebab dia tau aku tak berborak jam 8-9. hahaha aku kan tak suka perbualan live diwaktu pagi. aku rasa dah lama aku tak belikan sarapan pagi untuk dia. aktiviti ni aku akan buat balik la.

barulah hubungan bertambah erat.

cecewah.

ok happy sugar day! lolol

Jan 17, 2015

I will never be alone again~ (tajuk tiada kaitan dengan entri)

'and we will never be alone again coz it doesnt happen everyday kinda counted on you being a friend can I give up or give it away~'

ok semua selamat berhujung minggu.

aku tengah buat kira kira untuk scheduled waste. bersepah. bersepah meja aku. sambil sambil kira aku dengar la lagu instant crush ni. oh sedap. happy je. hahaha. aku tak tau pun maksud lagu ni apa. janji sedap janji mampu menceriakan aku. aku senyum aje.

sekali lagu sedih kan.

ah siapa pedulili?

jangan sedih sangat. apa apa rintangan kita kena amik sebagai satu benda yang positif. masalah ni berkat. bila ada masalah. maksudnya allah nak bagi lebih macam rezeki ke apa. tapi bergantung pada kita la cemana tengok masalah tu. hihi

so chill je. kalau stress. tak yah la tengok wayang ke shopping. stress ni sebab masalah. pe kata ko setelkan je benda tu. konfem hilang stress.

kalau stress keje. ok sebab apa? sebab audit? xpe. just faced it la. nanti lepas audit. ok la tu. ko just kena fikir. segala masalah atau apa apa! kena hadapi! dengan fikiran yang rasional.

cecewah.

aku pening buat kira kira ni. makin aku cek. makin aku jumpa salah. faham dah perasaan auditor. bila ko jumpa satu salah. ko rasa eksited. rasa lagi nak carik salah. hahaha. siot.

nak cakap pasal ape ek? ok bulan 2 ni ramai orang kawin. aku pening. pening nak carik baju. bulan 3 punya event pun tak beli dan jahit.aish. ramai cakap aku asik beli baju. ko tanya mak aku. aku selalu ke beli baju? mak aku je la yang cakap aku tak ada baju. dia selalu marah aku sebab aku tak beli baju. aku sebenarnya jarang keluar rumah. perjalanan aku hanyalah rumah-syarikat Y-rumah. kalau kawan ajak kua. baru aku kua. tu pun dah plan sebulan or seminggu awal. tak pun pegi metropoint. tapi aku sangat sangat malas. melainkan aku rasa nak makan kek creme brule cheese.

gaya aku nampak macam selalu kuar kot. maksudnya bila kawan ajak. aku ok. yela seminggu awal. boleh la arrange. aku keluar membeli belah bila ada sale hujung tahun atau bila aku terbukak igshop kegemaran. baru aku beli. masa tu aku just pilih pilih je hahaha belagak ko macam duit beribu ribuan. tak ada la. kalau aku beli bukan setiap bulan. dua bulan sekali. baru membeli. so fair la tu.

bila ramai orang kawin tahun ni. pastu aku cakap aku tensen. ramai salah anggap aku tensen sebab ramai kawin. no no. aku tensen sebab fikir baju.nak jahit baju. nak beli jubah. nak pakai baju kurung ke jubah. benda ni pulak tak ada kaitan ko nak menarik mata orang lain. nono. ini kepuasan. sama konsep baju sekolah aku.

aku tak tau la aku lembab ke apa. tapi why hah aku tak rasa loser pun bila nampak orang dating atau kawin. entah la. aku rasa biasa je. aku tak rasa apa apa. well kadang kadang aku saje je macam

'A pun dah ada pakwe wehh inikan aku'

statement macam ni gedik kan. tapi bila gedik aku sampai macam ni lah. tapi percayalah. aku tak rasa pape pun. kiranya benda ni just cakap dimulut. tak diperasaan. perasaan ko tak gambarkan apa ko keluarkan kat mulut. just..saje. aku tak terbawak bawak dalam kete ke. dalam tido ke. tak ada.

ada la yang suh bersabar. insyaallah ada nanti. bila aku terima mesej tu. aku just gelak. pastu fikir. adakah aku kelihatan pathetic? (gelak tutup mulut) entah la mungkin kadang kadang perilaku kita yang buat kita nampak pathetic dimata orang. tapi hakikatnya tak langsung. aku just rasa masa tu belum tiba.

oh ya. pernah la ada mak cik mak cik tanya aku bila nak kawin. dengan gelak dan berseloroh aku cakap la 'kalau ada orang sebelah saya (aku buat tangan " " ) boleh la saya tanya. 'awak bila ek kita nak kawin? hahah ini tak ada kak. so saya tak tau nak tanya sape hahaha'

mak cik tu diam.

betulla kan? tanya aku. mana aku tau. ce kalau aku ada pakwe. boleh la aku tanya pakwe aku. kalau mood aku tak ok. aku suh dia tanya gaji aku. sebab soalan tu lagi senang dari soalan bila nak kawin. aceli dabel meaning. gaji ko memang tau. jelas. kawin ni...rahsia tuhan. tak ada sape boleh jawab. so orang tu fikir sendiri la. lama lama dia faham kot yang dia salah soalan.

pasal kawin pakwe ni..entah la. ada yang kata aku nampak desperate. serius. aku gelak je weh. maybe dia tak tau kot aku tengah main main. tak apa. aku maafkan *tepuk bahu* sebab kalau orang perasan bila aku macam mengeluh ke apa ke. pastu dorang cadangkan suh carik ke apa. jawapan aku macam berdolak dalik. so nampak tak. aku memang tak serius dalam keluhan itu.

masa ko akan tiba. trust me. ada hikmah jugak lambat ni. banyak sebab. kadang kadang ko tak sedar yang ko sendiri tak ready. tuhan je yang tau ko ready ke tak. pastu percayalah. tuhan sedang aturkan yang terbaik untuk ko. aku selalu cakap kat diri. chill. benda baik selalu lambat. pastu senyum sorang sorang tanda ko gembira akan nasihat diri sendiri tu. hahahaha ok wattt.

aku nampak emo ke? hahaha no no. ada masa aku berfikir dengan rasional. selalu kat group ladies of venus watak aku tak sangat macam kat kedai kopi. watak aku masih lagi bubbly tapi setiap persoalan aku bagi pendapat yang serius. macam fida la. dia gegila. tapi bila ko perlukan pendapat. dia kemukakan dengan matang. well semua manusia macam ni kan. cuma orang la. percaya ke tak yang ko tengah bagi pendapat dengan matang atau percaya tapi tak endahkan sebab pada pendapat mereka ko bukan sematang mana pun dan mereka klasifikasikan diri kau as tengah emosi sebab jarang nampak ko bercakap panjang lebar dengan serius. lolol. well kadang kadang masa masa ni la ko nak tengok pandangan kawan kawan gelak ko terhadap ko. ada yang macam clap clap. ada yang sangat suka. ada yang kata ko bagus lah. ada yang kata ko ni kenapa weh. ada yang ah macam macam lagi lah. ada je yang buat bodoh. hahaha. like I care? so pastu ko pun tau la grup mana yang harus ko share pendapat ko. aku jarang share. aku share bila aku percaya kat orang tu je. and aku senang dengan dia. so ok la. share ni benda yang gembira je. aku jarang share benda sedih. pada aku benda sedih ni tak penting. ada benda yang ko kena share. benda sedih ni. meluatkan je. ada la share. tapi sangat jarang. kalau share pun sebab TERshare. pastu aku rasa bodoh. nampak tak egois gila? 

hahahaa

ah membebel. okay happy weekend semua!

Jan 16, 2015

Happy Jumaat!

Happy Friday!

Semalam aku call tirah. tirah ni kawan aku yang berkongsi tarikh lahir dengan aku. haha sampai sekarang aku ingat lagi saat saat kitaorang tanya tarikh lahir. biasalah pompuan. (ke kitaorang je?) aku ni la jenis usik usik cakap.

so kau apa citer sekarang? bila nak kawin?

hahaha. aku ni jenis tak suka orang tanya aku bila nak kawin. tapi aku suka tanya orang. tapi beza sikit la. cara aku tanya. tone. niat aku tanya pun. for fun. so aku tak rasa tirah terasa. so! bila dengar je soalan macam tu (untuk manusia yang faham aku) terus keluar keresahan. bhahah kira tu soalan untuk trick segala citer pasal percintaan dia.

lol

bila kitaorang tanya tanya pasal life memasing. (kitaorang suka sharing sebab aku suka pendapat tirah yang berbeza dari orang lain) lepas tu aku tanya.

besday ko bila?

dia cakap bulan 3. then tak tau la. normal kot. bila ko jumpa orang yang satu bulan dengan ko. dia macam terus rasa macam ada darah pertalian. bhahaha (over tak?) terus macam...

bulan 3?? eh aku pun bulan 3! (ke aku je yang eksited?

pastu dia tanya. hah! sama? bape hari bulan???

pastu lama..jap. masa ni aku tak ingat sama ada kitaorang lafazkan sama sama atau aku cakap dulu ke cemana. tapi yang paling korang agak ialah kitaorang menjerit seolah olah ko kehilangan kakak/adikberadik kandung ko untuk berpuluh tahun dan ko jumpa akhirnya.

over lagi tak? so kaki drama kan? no wonder la haris cakap aku hidup di alam FantaC.

cheh

so minggu depan dia akan ke sabah bah. tula aku kol dia semalam. cakap cikgu mumtaz ajak meraikan hari sabtu ni (terus aku cakap kat dia peh peh peh.aku suka macam act yang peh dasyat gila beb pastu tirah macam poyo aa ecah) so aku cakap kat dia. untungla iaa dapat sambut besday kat sabah bah. macam aku baruu nak sambut kat jepun arigato huzaimas. tapi tak da rejeki. lulz ini sangat perasan.

well biasalah pompuan. sekali lagi update pasal kisah diri. pastu aku ni kadang kadang selalu jadi pakar motivasi tak bertauliah. cewah. disaat dia menceritakan kisah calon calon dia. aku dengan tenang nya (tenang ke? ahahaha) bercakap.

aku rasa ada hikmah sebenarnya weh. ada sebab ko tak ada pakwe lagi ni. yela tengok ni nak merantau. in case la ko ada pakwe. benda ni akan mengganggu ko tau tak. cewah. ianya akan mengganggu hubungan korang! (korang boleh bayangkan tone suara aku yang macam menegakkan sesuatu)

'wah ecah...kata kata hang ni buat aku tenang sikit weh. bagusnya ang ecah...'

tanpa endahkan kata kata dia (macam..ala bukan ko sorang je puji aku dengan bagi ayat ayat macm ni *gelak tutup mulut) aku sambung lagi aku cakap.

'maybe nanti ko jumpa kat sabah ke. ok dia bukan orang sabah. dia orang semenanjung. tapi macam ko la. transfer ke sabah. ok kalau bukan sekolah sama. dia mungkin sekolah lain. oh ya! mungkin korang jumpa masa kursus ke apa ke? haaa....'

dia balas

'aah kan. 19hb tu kan berkumpul kan. dapat la aku cuci mata. kot sangkut ke'

gelak gelak gelak

'ye betul!!!' hahahah so drama la! oh aku ni kalau buat drama. klise sangat. orang dah boleh teka. siap boleh sambung arahan aku.

so kami berdua sangat eksited dengan perjalanan hidup kami tahun ni. twenty15 kan? apa yang ko tak eksited pasal tahun ni? bak citer sikit. bia aku bagi kata kata positif.

hahaha.

ok hari tanpa kompromi hari ini (ye tema untuk hari ini adalah hari tanpa kompromi) dimana hari ni kalau aku cakap hitam. hitam. putih. putih. tanpa kompromi ni juga wujud ke atas diri. contoh. aku tak bagi kompromi kepada diri untuk makan lunch selagi ada keje tak siap. (ye semalam aku buat. dan aku kena lunch kul 12.30)

xdala hitam putih sangat. just masa ni ketegasan diri terserlah. orang memandu macam tahi pun aku hon kan aje.

ok happy jumaat!

Jan 15, 2015

Happy Thursday!

Inilah aktiviti diawal pagi. bila ko sampai opis awal dengan perasaan nak buat keje tapi ko end up dengan baca balik penulisan ko sebab..

masih awal.

ramai tanya nape aku suka datang awal. entah. aku jenis tak suka bertembung dengan orang kat tmpt thumb print tu. tu salah satu la. sebab aku malas nak senyum senyum. mood pagi aku lain sebenarnya. aku tak bercakap (dengan orang luar) tak kisah la kawan ke apa. melainkan famili aku. pagi pagi dah boleh gelak membebel watsoever. tapi kat opis. aku prefer tak bercakap sangat.

entah.

lagisatu tujuan aku datang awal adalah untuk memstabilkan mood. mendatangkan mood keje. aku tak nak otak aku shock. ok ni alasan paling buat orang ketawa berdekah dekah la. eh betul. aku memang macam ni. aku kena ada masa untuk diri aku sesuaikan. kalau tidak...

aku akan jadi blur. hahaha

pagi tadi aku anta syira awalll...kul 7.20 dah anta. xda la dah anta. tapi dah gerak la. baru gerak. masa ni pasang lagu chandeliar. teruk gila perangai. pasang volume 12 pastu ko nyanyi seolah olah ko ni Sia adik ko sebelah cakap sorang sorang 'eh bulan la bla bla bla'

kira 2 orang buat aktiviti sendiri dalam 1 kete.

pastu tak lama baru aku sedar (lepas anta dia la) aku pasang lagu kuat kuat. eiiii. apalah pemikiran mak cik mak cik kat situ eh? hmmmmm (pejam mata)

lupakan. (shuh shuh shuh)

so!

ok kawan aku baru je lalu depan aku. weh tolonglah. jangan la tegur aku pagi pagi. aku tak suka perbualan secara live dipagi hari. biarlah secara maya (wasap/wechat) sebab korang akan tersentap dengan riak muka bo-layan aku.

termasuk jangan buat lawak dipagi hari. lawak dipagi hari secara live aku klasifikasikan as.

lawak bodoh.

ok semua! happy working. happy thursday! bermulalah OT sampai kiok minggu ini. huaaaaaa~ T-T

Jan 14, 2015

Sekolah

minggu ni minggu pertama persekolahan kan? maaf lah entri sekolah tak tulis masa hari pertama sekolah. hihi. sibuk la katakan.

kawan aku ada macam kemukakan soalan imbauan zaman sekolah. hari pertama. haha aku? eksitedd.
bila imbau balik hari pertama. aku terus recall cemana aku zaman sekolah dlu. menengah la eh. rendah lama sangat la.

ok masa sekolah menengah. form one. aku sekolah jalan bukit kajang. kalau nak glemer atau acah acah sekolah profil tinggi. gunalah perkataan hill street. peh. ala sama konsep high skul la. sekolah tinggi kajang.

masa form 1 ya. hmmm. aku sekelas dengan faja. kitaorg dafta sama sama. oh ya. aku dengan faja ni.. entah la. kitaorang selalu pape. dafta sendiri. tak macam budak lain. parents datang daftakan. kitaorang sendiri je. semua setel sendiri. just bagitau parents bape yuran kena bayar je. aceli until now aku tak tau nape parents kena datang (untuk sekolah menengah) hmmm. ntah.

ok lupakan.

bila citer pasal hari pertama sekolah. apa yang aku eksited adalah baju. tudung.

masa form 1. aku beli baju tudung dengan mak aku. tapii aku lebih cerewet. aku tak pakai tudung labuh. tudung nak ngam ngam paras dada. (ikut syarat) sebab aku ntah. tak nak gelebeh gelebeh kot. baju... tak nak lebih paras lutut. nak ngam ngan kat lutut.

so form 1 penampilan aku agak ok la. tak comot.

warna tudung kena sama kaler dengan baju. tak nak putih tudung lain. putih baju lain.
hal ini lebih menjadi jadi if ada event dengan coral speaking (tau tak sape join coral speaking sekolah jb dia konon konon bajet diri dia berprofil tinggi. over kan). kalau ada event (pertandingan atau jemputan persembahan atau persembahan kat sekolah jb) aku selaluuu atau wajib atau kena pastikan from head to toe aku perfecto muchacha! :* kalau tak sama kaler. apa awak buat ecah???

aku sanggup nila malam sebelum kejadian.

bila makin besar. aku makin gedik dan over dengan baju sekolah aku. tau apa aku buat?

aku anta tailor.

dulu kan ada satu musim. tudung dari kain cotton. pastu jahit tepi. pastu baju sekolah pulak jenis licin. kain licin. baju licin. tudung cotton.

aku beli kain n anta tailor. siap nak straight cut. tak nak too besar (sebab ada baju yang lebar dia besar)

poyo kan!!!

ni masa aku jadi pengawas pusat sumber. aku beli kain semua. tudung aku gunting sendiri. anta pegi jahit tepi. hahahha aku dengan faja. tapi yang over lagi. aku la. kemain cecantik. pegi sekolah je punnn.

so itulah sebab aku eksited pegi sekolah dihari pertama. dia macam hari raya tau. eksited pakai baju baru. hasil belian kau. tapi yang bezanya. semua pakai baju sama warna sama corak. hahaha tapi sape yang berbeza sikit tu yang wahhh.

over kan?

itula sebab nape aku terus offer aku je beli baju sekolah masa form 2. hahaha

untuk kelihatan cantik ni bukan nak ngorat laki. dia kepuasan. percaya atau tidak. aku kat sekolah bukanlah popular dikalangan lelaki. aku popular. kat sekolah. serius aku tak tipu. satu sekolah kenal aku. dia sampai macam.. sebut je aisyah ahmad. semua kenal. sampai kau tengah berkawad pun ada budak datang kat ko cakap.

kak aisyah. cikgu mumtaz carik kat bilik guru.

padahal ko tak kenal pun budak tu. dia sampai. kau mintak makanan budak sekolah tu macam..

dik! sikit naget! ok thanks!

beberapa minit tu ko sedar ko puasa (dah masuk perut pun naget tu)

tapi malang. tak pernah dapat kiriman salam. sebab aku pendiam ngan laki. aku kurang bercakap
ngan spesis ni melainkan dorang tegur aku. and lagipun muka aku kot yang macam kerek je. yang buat ko macam hmmm xyah ah tegur.

xpela untuk topik tu aku citer nantilah. hahaha

so kalau sape sape tanya apa perasaan first day sekolah and aku cakap  eksited.

korang tau lah nape aku eksited kalau tak sebab baju tudung kain etc. lolol


k gudnaiteeee







Hi?

pagi ni aku bangun awal. aku rasa rekod bangun awal aku makin baik dari sehari ke sehari. tapi walaupun bangun awal. persiapan ke tempat keje tiada bezanya.

masih 7.30 (atau makin lambat tak lebih dari 7.45) dan proses mekap mekap pulak jam 7.00 pagi (atau makin lambat tak lebih dari 7.15)

hari ni aku telah membuatkan adik aku syira nangis dipagi hari kerana lembab-pan aku. aku dah siappp. pastu aku buat air..aku bungkus makanan...aku amik pinggan..makan lagi...pastu sakit perut..pastu lambat seminit.

dia nangis.

aku kenot brain betul la. so adik aku adi yang anta dia naik motor vroom vroom.

payah jugak ada adik punctual. eh aku pun punctual jugak. tapi ni mmg tak dapat elak la kan lambat tu.

so esok tak leh la macam ni. 7.20 baru nak bungkus itu nak amik pinggan (gelak tutup mulut)

pagi hari. kegemaran aku adalah melayan perasaan ketika memandu. aku suka lagu lagu riang yang rancak. tapi tu macam lagu sia. lagu yang buat ko rasa megah atas kereta (ke aku je) aku kurang suka lagu terlampau happy pagi hari ni. aku suka lagu kemegahan. yang buat aku menekan brek dengan angkuhnya.

ha gittu. teruk kan? sebab tu la tak pakai honda! hahahahaha (ketawa berdekah dekah)

bila layan perasaan. masa ni aku muhasabah diri. macam tak kena je. ko dengar lagu megah megah pastu ko muhasabah diri. ah lantak la. janji aku ada masa muhasabah diri.

muhasabah diri ni macam...masa ni la aku berfikir pastu cakap dengan diri sendiri. aku selalu cakap dengan diri sendiri.

macam contoh ada masa aku cakap pasal kawin. aku fikir diam diam dalam kepala. pastu dah dapat jawapan. aku lafazkan kat mulut. macam tu la. korang pernah tak?

contoh hari tu aku fikir. macam mana seseorang tau boleh nak kawin? dia tak takut ke yang suami dia akan betray dia ke. kawin lain ke (ni pasal isu alyah yang buat aku fikir isu ni pepagi buta. poyo je kan) sekali jawapan yang aku rasa logik la. ialah yakin. well bila kita yakin. tuhan akan bagi lebih tau. macam...aku tak tau nak cakap macam mana. dia macam..bila ko dah letakkan keyakinan ko pada Allah s.w.t benda tu bagus la. bila bagus. sape tak suka. so automatik akan dapat lebih lebih dan lebih.

contoh kononlah aku dapat keje baru. pastu aku macma takut takut je kan. cemana tempat tu nanti? itu ini bla bla. so aku dah tak yakin. kita memang tak tau banyak benda kat dunia ni. but then just yakin and go with the flow. bila keyakinan tu ada. insyaAllah dipermudahkan.

entah betul ke tak aku merepek ni. susah la nak terangkan guna tangan. aku harus bercakap. hahaha.

ok la. selamat bekerja cuolls.

Jan 8, 2015

pagi yang indah

Pagi khamis yang indah...

hahaha. tajuk mukadimah nak sikit sikit poyo je kan? wek wek.

oh saya sangat happy pagi ni.

y aisyah y!

oh sebab...saya bangun awal.

:O

tak payah la tekejut sangat. aku tido lambat tau. dalam pukul 11 lebih. sebab tengok drama merepek apa ntah (kemain komplen tapi tengok jugak dengan alasan malas nak tukar citer dan yela.citer tu pun dah nak habis so aku ingat aku mampu bersabar tengok kemerepekan citer tu tapi malangnya...gagal.) sambil sambil makan megi tengok la citer tu. megi je?

itu je yang rajin aku masak selain telur.

hahahaha.

tapi aku bangun awal ke lambat ke. sama je. siap pukul 7 lebih gak. sebab bila bangun awal aktiviti aku jadi lagi slow mo. slow and steady jeeeee. hahah sekali amik kau.

ya allah! dah pukul 7! tak mekap lagi!

ha gittu.

teperanjat macam mana pun. mekap kena teliti. haha. ala natural je. (poyo tak) keluar awal sikit. dalam 7.25 (awal 5 minit je) sebab nak singgah beli roti canai. masa mekap tadi perut aku berbunyi2. nasib tak ada orang dengar.

bawak kereta ke syarikat Y dalam keadaan yang nyaman. bukak tingkap. jarang aku bukak tingkap. tapi lately cuaca macam best je untuk ko hirup. aku penah gaduh dengan kawan aku. nonol. dia jenis suka udara segar. aku tak. aku nak kesejukan. aku rasa udara luar iz so howt u now. well malaysia kan panas kan? hahaha. so dia macam hish ko ni asik ekon je. bukan elok  bla bla bla. ce bukak tingkap bla bla bla #yawn pastu aku cakap

ala udara luar tu bukan bersih pun untuk ko hirup hirup.

dia diam. like macam...

sukahati ko la ecah~

hahahahaahahahahahah!

sejak 2 menjak ni kan cuaca lepas hujan kan. cuaca lepas hujan kan macam best kan. so aku suka lah. haha. hari ni bawak 60 je. tak ada rasa nak berlumba. tak ada rasa nak hoi! ko cepat sikit boleh tak! tau la tak suka pegi keje tapi janganlah aniaya orang yang suka pegi keje awal (aniaya kauuu...over je)

hari ni mood baik.


ditambah aku berjaya potong jentolak dengan gaya sangat kool.

oh i loike.

tapi aku parking salah la. dalam belambak lambak parking kosong. aku parking kete kat tempat yang diluar kotak. malu. tapi malas nak betul kan. so..aku just biarkan wyt disitu.

ramai datang lewat pagi ni. sebab pukul 8 macam tak ramai je yang dah datang. pastu aku ni jenis suka lah sangat tengok cermin. so jalan nak ke lobi tu. bangunan tu ada cermin yang leh reflek ko tau. so sepanjang jalan aku tak tengok jalan. aku tengok cermin dan cakap sorang sorang

ya allah. ni ke gaya aku pagi ni? hmmm not bad. tapi kenapa tudung kat belakang macam..hmmm boleh la. cantik jugak (senyum)

so aku tak tau la orang kat cafe cakap aku apa. ah pedulilak aku. aku tak kisah pape orang cakap as long aku yakin dengan penampilan aku andddd family aku tak komplen. kira kata kata komplen dari family aku lagi aku amik kira. contoh aku kua akak aku cakap baju tak lawa. masa tu baru aku panik. pastu mak aku marah akak aku sebab bagitau aku baju tak lama sebab efeknya aku akan tukar tukar tukar sampai semua setuju yang baju tu ok! ko cantik! ko boleh pegi skrang!

sebab paksa semua orang campur tangan dalam urusan baju baju aku ni haaa.

macam tadi. malam ni aku ada date dengan faraha. so aku tanya mak aku.

aku- mak! malam ni kan nak jumpa faraha kan? pakai baju keje je ok tak?
mak- ok je..
aku- seluar ni ok tak? ke nak pakai seluar lain?
mak- nak pakai seluar yang mana?
aku- ni ha yang lebar bawah ni. so macam skirt la.
mak- selekeh je
aku- dah tu! pakai yang mana?
mak- baju la. tukar. simple simple.
aku- yang mana?
mak- kemeja hari tu?
aku- ala tak nak la hodohh je. tak ok ke mak macam ni? selekeh sangat ke?
mak- ko memang selekeh pun kan?
aku- alaaaa. tukar la. pakai seluar hitam. ok tak?
mak- ha ok la tu.
aku- nak pakai baju lain ke pakai je baju keje ni nanti?
mak- pakai je baju keje. ok dah ni.
aku- okayyy~

see. pagi pagi kena jugak layan aku kalau tak mulut aku tak berhenti bercakap pastu mengomel sorang sorang like 'ala ok x? ok ke? ok ke?'

sampai ada sape sape cakap ok. atau ok tu yakinkan aku.

hahahahaha!

ok happy thursday cuolls! keje baik baik k!

Jan 14, 2014

penat.

aku gemar bermain dengan masa. mencabar metabolism badan untuk masa. 


dan hari ni serius aku berkejaran disebabkan masa. hari ni public holiday. ya bagi sesetengah orang dan tidak bagi aku. 

hari ni jadual aku padat nak mampuih. 

pagi tadi jam 7.30 pagi aku dah melepek kat pusat tuisyen kat kajang ni as kerani. jeles ittew tengok orang lain tido lagi. wuwuwuw. pasar pun penuh orang balik joging je. nak gelak tengok orang balik joging beli nasi lemak. tahan gelak ok. eiii jahatnya! tu mengumpat cara halus namanya! hahaha. 

bukan ngumpat. juz lucu u noe. tolonglah faham perasaan lucu dihati saya ini. haha

habis keje tuisyen aku g pekan somonyih. pegi tempat keje aku weh. syarikat Y tu. amik la letter head bagai. aku terima kasih gila kat kawan aku si mira. I heart yu Mira. serius talk ok. hahaha. 

balik tacap sikit report pastu begegas ke shah alam. hari ni driving skill aku macam nasib baik je. tau tak aku ni gigil gila bila drive guna lane kanan. so hari ni berapa kali lane kanan aku tempuh. aku pun tak tau. pegi ok lagi. balik la. memang kanan saje. jangan surat saman sampai sudeh. 

pegi shah alam nak buat jilid report. peh. ramai gila student. aku menyampah je nak buat jilid ni. sebab teringat zaman buat thesis. teruknya umang aiii. gila betei. tak leh lupa 3 orang budak yang tolong aku buat segala benda. tapi hari ni sorang je. newbie kot. haha. konsep aku sama. masih menyusahkan orang. 

yang kelakar nya! secara tak langsung semua orang terpaksa bertungkus lumus tolong aku. contoh budak tu nak fotostat dia la bertungkus lumus suh aku cek balik. padahal aku rasa. lantak pi sana la. hahaha. yang lagi kelakar bila aku ajak haris suh datang sekali dia pun terlibat dalam misi mengemas kinikan report. peh. ini lucu. dah la mintak tolong. pastu suh dia bayar duit teh o ais dengan alasan aku seorang musafir. 

alasan buat semua orang nak muntah kangkung. lulz

so kepada semua. ini tips untuk mintak belanja. aku yakin. bila haris dengar ayat ni. jauh disudut hati dia. macam syahdu je. kuikui. so dia pun belanja la aku. kahkahkah! 

balik aku kena sambng keje kat pusat tuisyen tu. alhamdulillah. hari ni tak ramai atau tak seramai isnin dan minggu lepas. so ok la. aku sampai sana tepat tepat jam 8. peh. 45 minit dari shah alam ke kajang. gila. gila aku drive hari ni. 

T_T

so nak citer ni!! ha panjang gila kau mukadimah dia. ha aku citer citer ngan tirah tadi. aku rasa tirah tu bagus la. atau dia memang bagus. pada aku bila seseorang tu keje dengan pendapatan sederhana dan mampu bagi mak, ayah, adik duit. aku rasa...kau adalah seorang yang bagus. sangat sangat bagus. so tirah ni baguslah. aku mintak tips macam mana nak jadi macam dia. kata dia kena manage duit. 

betul. dan lagisatu aku akui. kalau duit kita habis. macam air. dan kita frust sebab kita keje penat penat duit habis. tapi jauh disudut hati kita. kita akan rasa sedikit lega sebab at least kita dah bagi mak ayah adik kita duit. kira yang tak cukup tu. bahagian kita. its okay kalau kita sendiri tak cukup. janji mak ayah adik semua cukup hutangs emua bayar. ha..dan paling penting. percayalah. rezeki pasti ada. 

ha gittew.

banyak kali aku puji tirah cakap dia bagus. dia kata dia tak bagus. sebab dia tak ada pekerjaan tetap lagi. tak macam aku. tapi just imagine. ko tak ada pendapatan tetap pun still boleh bagi parents duit. 

peh.hebat weh. serius. aku kagum.

so aku kena jadi macam dia!!!! caiyok! 

selamat malam melesia.

Jan 12, 2014

kawan saya.

ini adalah sponsored post. kahkah. just imagine kalau ini adalah sponsor punya post. rasa rasa sape nak sponsor? adakah faja? hahaha. gila betei kalau faja sponsor entri pasal dia. apekedehalnya ntah. hahaha. 

sewel.

semalam aku berborak dengan tirah. banyak benda. tirah kawan baru aku. kawan kat tempat keje tuisyen. 

sebagai seorang wanita yang tak boleh duduk diam kat rumah. kalau duduk diam pun tengok tv dengan intenet atau tido. so benda tu bosan. aku tak leh. kalau nak kua berlibur lagi maleh. memacam aku fikir. duit minyak. tol. belanja. makan. bla bla bla. 

jadi untuk mengisi kekosongan diri. aku keje la part time as kerani kat pusat tuisyen terkemuka atau soon to be terkemuka di kajang. lulz.

ok berbalik pada berborak dengan tirah. kitaorang bercerita tentang faja. ye. faja seorang yang hebat. dikagumi oleh dua awek cun yang super baik yang baru meniti kehidupan bekerjaya. kuikuikui. 

dulu aku pernah citer kot pasal faja ni. maybe tak terperinci. okay faja adalah kawan super baik aku sedari tadika. kami dah berkawan lama. kira dia dah kenal aku sesangat la. hahaha. dulu masa sekolah tadika. kitaorang selalu gaduh. masuk sekolah rendah apentah lagi. faja dulu masa tadika lagi pandai dari aku. masuk sekolah kebangsaan. aku la lagi pandai. kuikui. tapi aleh aleh.result UPSR sama jugak. 

tak malunya ngaku diri pandai dari faja. bahaha. sukahati aku je. kitaorang sekolah rendah dulu suka compete antara satu sama lain. okay faja seorang pengawas yang berwibawa. aku tak. aku hanyalah seorang murid biasa yang perasan macam pengawas. kira tak sedar diri punya orang la. dah la cikgu tak pilih. pastu sesukahati aku je nak ikut pengawas which is faja pegi jaga kelas. nampak tak betapa tak sedar dirinya aku. tu baru part ikut dia jaga kelas. belum part ikut dia rehat. ikut dia jaga tangga. ikut dia pegi rombongan pengawas. pehhh. 

tak malu. 

dulu masa sekolah rendah kan ada rombongan rombongan ni kan? faja ni ada penyakit apentah. duit dia mesti akan hilang/tercicir watsoever waktu rombongan ni. menda la faja ni. aku la kena belanja dia. masa tu kira bongkak gila bila tau dia tak ada duit sebab hilang. so eksyen la.eiii jahatnya aku. apelah aku fikir masa tu. haha. 

dulu sekolah rendah kitaorang satu taman. bas sekolah poyo gila. dah la datang lambat. pastu ada masa tu tak nak amik kitaorang. mementang sekolah sri jelok tu tersorok. di anak tirikan gegila. so ada satu masa tu. ada latihan sukan kot. so kitaorang balik lambat. so tak ada bas la kan. makanya kami jalan kaki lalu short cut balik rumah. short cut bukan sebarang short cut tau. kami lalu hutan. ada gaung belah kirinya. gila betui. ni aku tak tau nakal ke apa atau sindrom anak solehah ke apa. sebab tak nak inform parents nak survive balik sesorang. adui. pemikiran jenis apekah ini. 

sampai sekarang kitaorang musykil dengan diri kitaorang waktu dulu.

tu satu hal. belum lagi hal melepak jam 5 petang. ha...dulu kitaorang suka melepak jenjalan satu taman konon eksasais la. beli goreng pisang satu hinggit pastu beli ais kosong rm 20 sen. pastu lepak kat bangku. minum dan bergosip memacam. hahaha. ramai sangat dah cam dengan tebiat petang hari kitaorang. tu belum masuk kes tawaf satu taman cukup 7 kali. heilu. weolls eksasais okay. tapi versi jalan punya. bukan joging.

yang aku tak leh lupa masa darjah enam. kitaorang main solek solek. bersolek dekat luar rumah faja. so tengah kusyuk aku solekkan mata faja. terdengar la suara jiran feweit feweit. pehhh. kemain semua orang gelakkan kitaorang. hey! sukahati la!! kata main solek solek!!!

hahahaha

tabiat faja yang aku kagum sampai sekarang adalah dia sangat berjimat cermat. dari sekolah. kira masa kat sekolah dulu. antara aku dengan dia. secara halusnya kami macam bertanding la,. sape paling jimat kira the best la. aku kalau lapar gegila tapi tengok faja beli roti je. terus kenyang. nak beli roti jugak. hahaha. faja sangat jimat. until now. kalau aku beli selendang nak kat salam saje. tapi tidak bagi faja. dia beli kat downtown. baju semua yang downtown je. aku je poyo nak g butik bagai. so faja sangat the best. 

sampai aku dah keje ni siap aku tanya dia cemana dia simpan duit.jawapan dia bagi kurangkan shopping. beli murah murah je. bukan orang tau pun. dan lantak la orang nak kata apa. huhu. 

iye. salah satu perangai dia jugak. tak kisah apa orang cakap pasal dia. orang cakap dia keje biasa biasa je pun dia tak kisah. betul. kadang kadang aku citer masalah aku. tu jugak dia cakap bila berkaitan dengan mulut orang. buat tak tau je. persetankan. kalau kita yakin sesuatu tu terbaik untuk kita. jangan fikirkan tentang orang lain. 

entahla. aku banyak sebenarnya belajar dari faja. aku rasa frust sangat bila dia tak nak sambung. result dia ok jugak. lebih kurang aku. tapi dia tak nak sambung. kalaulah dia sambung. mesti aku tidak kesunyian selama beberapa tahun merantau study di klang lama dan puncak alam. kekeke. 

macam...aku pernah ikut dia keluar dengan famili dia. jenis aku yang suka perhatikan orang. aku tengok dia seorang yang pemurah. dengan famili. sebab tu rezeki dia murah. segala yang dia buat pun dimudahkan. dari situ aku belajar. even ko tak da duit. tak cukup duit. lebihkan jugak la untuk famili. insyallah segalanya dipermudahkan. 

masa tu aku tengah study degree. so kami ke pasar malam masjid india. faja keje biasa je. tapi dia mampu belanja aku. belanja famili dia. sapot duit tol. sapot duit minyak. so..aku sangat sangat kagum. sampai sekarang aku kagum. aku terfikir macam mana faja survive. peh. she iz iron ledi ai told ya. kuikui. 

bila tahun lepas dia kawin. aku rasa separuh nyawaku hilang. peh. over nak mampuih. hahaha. aku tidak hadir ke majlis dia yang bertandang punya. aku rasa berpuasa hati bila dapat tolong dia macam macam untuk kenduri dia. even aku adalah pengapit paling teruk diabad ini. lulz. 

sekarang faja dah kawin. dah jadi puan faziah dah. perasaan bila kawan baik kita dah kawin ni...aku ingatkan aku dah kehilangan kawan. tapi tidak. rupanya faja masih ingat aku selain suami dia. kahkah. dia ajak jugak la aku hang out dengan dia. so terharu ittew bila kawan kita dah kawin dia ingat lagi kat kita dan ajak kita pegi jenjalan. best. rasa diingati dan disayangi. lulz.

kepada faja. serius talk ko sangat baik. aku dan tirah sangat kagumi ko. semoga kehidupan ko dirahmati Allah. kami merindui kamu. lulz. 

saranghae~~~ kekeke

okay okay. sebenarnya nak bagitau yang saya merindui faja. 

comel tak saya? LOL.


Jan 31, 2013

Fyp story: Aku STRESS!

Assalammualaikum! 


ok first of all.aku stress! hari ni aku stress! hari ni ada urusan fyp aku.aigoOo.aku kalau pasal fyp ni memang runsing hati sikit.actually tak runsing sangat.eh tipulah tak runsing sangat.ok runsing sikit.eh yeke? eh diamlah! pening pening!

ehem.

ok.semalam tiba tiba teringat pasal sv aku nak tanyakan other lecturer pasal koordinat untuk men-digitize-kan map aku.dan mesej dia.tanya perkembangan.ewah.aku pulak tanya perkembangan kat sv.bukti keterukkan fasa 1 disitu.dan sv aku pun pening.dia tak tau pasal menda menda ni.huahua.sungguh kasihan diri ini.so dia pun suggest aku jumpa dia.ok je.ai ok je.even terpaksa batalkan temujanji istimewa dengan my flen ayu.

so jam 10 lebih aku gerak dari rumah ke shah alam first.sebab nak ke fasiliti untuk mintak map uitm shah alam.ok procedure untuk menggunakan GIS dalam kajian ini adalah peta dan data.peta sebab kita nak buat digitize map nanti.mesti korang tak tau kan GIS tu ape? ok GIS ni satu software yang awesome gilers sampai pening kepala.actually aku tak tau la awesome cemana.tapi lately banyak la pape kajian yang mesti ada related dengan GIS.ok macam ni.next entri aku akan pastikan aku terangkan pasal GIS ni sikit ye.malam ni tak leh.otak aku dah hang.asik hang je ni.kena tambah ram dah aku rasa.

so pagi tadi aku pergi pejabat fasiliti.untuk pelajar puncak alam yang langsung tak tau jalan pasal uitm shah alam ni.aku terkial kial sikit.ok aku pergi sorang je.nak ajak kawan.sian pulak nanti depa.kena tunggu aku lelama.padahal.urusan fyp yang boringg.so tanyalah pak guard kat pintu depan.dah terangkan banyakkk kali kat aku.mujur sabar.dah 2 kali aku ke sana.tanya jalan.semuaa sabarrr gilaa.sebab aku keep on tanya balik.pastikan balik.huhu.thanks ya pak cik! tapi pak cik kali ni tak best.dia tak tolong aku tengokkan kederaan yang nak masuk.supaya aku boleh hepili reverse itu kereta.ah takpela.

ok teruskan.

jalan ke fasiliti? senang kot.terus jeee.alhamdulillah selamat jumpa.parking? kalau senang jumpa parking.tu bukan uitm shah alam. =.= see.betapa aku benci masuk uitm shah alam.

pergi pejabat fasiliti.just 5-10 minit je.bodoh kan.rasa nak menyumpah je.aku call kata kena buat surat tak.beria cakap takkk.datang jeee.aku pelik gak mulanya.tapi pergi jugak lahh.lepas tu tanya peta berkoordinat ada tak? tak tau pulak.lepas tu suruh buat surat kalau nak peta.ai hate this.serius.huh.

tak nak buang masa.aku lepak ke ibu pejabat polis bantuan.dah pergi sana.parking aku macam haram je.gangster gila.sedapkan hati.kata takpe.kejap jeee. =P actually pergi ibu pejabat polis bantuan sebab nak fahamkan beberapa maklumat yang aku tak faham, tak lengkap dan bla bla bla.so pergilah.tunggu puan B.ok kita namakan dia puan B ye.puan B tak ada.dia pergi beli makanan.ok tak ape.ai tunggu je.takkan nak merajuk terus balik kan? eh apekedehal aku nak merajuk pulakk.

aku menunggumu puan B.

ok geli.so tak lama tu puan B datang.huah lega.so aku pun tanyalah macam macam.ok runsing disini.data aku ada hanya 3 tahun.aku rasa tak cukup.masa saat aku menaip entri ni.aku runsing fikir soal data aku.kenapa 3 tahun je meh? puan B kata tu je yang ada.yang lain lama dahhhh.ok serius.ai hate this episod 2.huargh.next time aku kena desak puan B untuk pastikan dia bagi data 1 tahun o 2 tahun lagi.

so berbaloi sikit kedatangan aku ke ibu pejabat polis bantuan.sebab ada maklumat yang dah jelas sikit.mesej sv untuk komfemkan keberadaan dia di uitm puncak alam.dia lupa pasal aku.ok sedih.dia beria suruh aku datang petang kottt.ok tak ape.aku batalkan niat jumpa dia.aku terus roger encik adon.encik adon adalah orang yang bertanggungjawab untuk mengajar aku guna GIS, bagi aku software GIS.so aku jumpa dia untuk tanya pasal koordinat peta aku.sebab ai tak tauu nak carik mana dah.tapi sebenarnya aku nak yang dah siap je.senang sikit.kekeke.

masalahnya.aku tak tau ke menara saas dari pintu belakang.which is dari seksyen 7.pening.sebab dulu aku dari pintu depan.so sekali lagi.kita tanya pak guard la ye.macam biasa.banyak kali dia terang.tapii.aku silap cakappp.aku cakap nak ke fspuuu.dah masuk kete.dah jalan.baru aku terfikir.eh? nape aku nak pergi fspu? bukan nak ke menara saas? huaaaa.bukti kena tambah ram sudah jelasss dan makin jelasss.

takpee.kita relaks relaks je.teruskan jalan.guna jalan yang pak cik tadi terangkan.so aku tekad tanya je lah sape sape.so aku nampak kelibat 2 manusia yang bakal jadi mangsa penunjuk arah aku.dia terang.dan aku tak faham.serius.last last aku tumpangkan.sebab mereka pun nak ke menara saas.yayy! 

oh ya.mereka lelaki.kekeke.so aku pun banyak lah tanya.banyak pulak cakap aku ni.tak malu kan.aku tanyalah.buat ape? bukan cuti dah ke? bila grad? thesis pasal ape? kos ape? ah banyak lagilah.sampailah jumpa menara saas.actually boleh parking kat dalam.tapi aku degil.

'eh tak ape lah.luar ni je lah.takutlah parking dalam.'

budak tu kata kena jalan jauh sikit.aku kata.tak ape.its ok.tapi lama lama aku fikir.ke budak tu yang nak kata dia kena jalan jauh? hishhh ko ecah! tak baik buruk sangka! ok maaf maaf.tempat aku perking tu tepi jalan.tempat sama masa 1st time aku datang.dan ok.kalau suruh aku ke sana lagi.serius.tak ingat jalan.

masalah koordinat setel.tapi kena teliti sikit.sebab guna google earth kan.so nak tau kat peta dengan kat image google earth tu sama tak.so encik adon yang tunjuk sikit.so dengan terkejutnya.barulah aku huahhh senangnya! ni plan B.plan A aku kena carik kat fasiliti.plan C teruk.tapi plan ni la yang encik adon rekemen memula.terus aku tanya.

'ada yang senang lagi tak encik adon?'

bhahah.siud je kan? aku ni tak tau lah.kadang kadang terlebih selamba sangat pun susah.aigoOo.tak faham dengan diri sendiri.so ada..which is guna google earth.tu yang terus 

senangnya! huiyooo tak tau la pulak sayaa!

ni lah manusia malang yang tak tau menggunakan teknologi semasa.so en adun bagi peta yang dia ada.dia suggest amik je peta kat fasiliti.tapi in case tak ada.boleh guna peta dia.aku dah.

'tak ape kan guna peta encik adon? tak ada masalah kan? hehe.'

=.= sukahati je kan? orang tu cadang suruh pergi fasiliti amik.buat surat bla bla.aku cadangkan gitu je.

so hal koordinat setel.encik adon kata kalau dah jumpa koordinat semua tu.datang untuk convertkan long length dia.aku pulak blur? ape tu? oh tu maksudnya longitude dalam peta semua tu.convert kepada ape ntah MROS? Eh entahlah.lupa dah.tapi masalah disini adalah! next week aku dah nak pergi intern.setakat carik koordinat tu.kachang je.nak jumpa untuk convert tu yang maleh tu.weekdays pulak tu.so kena ponteng keje la ni ye? amboih.kalau nak ponteng.bukan bulan pertama ni la maksudnya.bulan pertama kena baik baik dan bersungguh sungguh.serius semangat nak berintern.sekuat semangat bercinta! ewah! 

so nak balik tu.aku terserempak dengan budak lelaki dua orang yang tolong aku tu.wuiyoo.macam dah lama kenal pulak.terus aku tanya dah setel ke? pastu offer nak balik sekali boleh je.haha.dorang kata ada keje nak setel lagi.oh okay.terus jerit.

'thanks tau tadi! hehe'

tapi bahaya sebenarnya main angkut je orang untuk tunjukkan jalan ni.pada aku la.sebab aku suka imaginasi pelik pelik sikit.so aku fikir.bahaya tadi tu.kalaulah nasib aku tak baik.orang yang aku angkut untuk tunjukkan jalan tu adalah mereka yang berniat jahat.huish! bahaya bahaya.tapi tadi naluri aku kuat mengatakan mereka nak tolong.amboih ayat.naluri gittew.dorang muka pun baik je.pakai beg galas belakang.so boleh la tu.aish! boleh pulak tengok luaran macam ni je.nonono.ape yang aku boleh simpulkan.aku bernasib baik.jumpa orang baik.

tapi masalah sekarang adalah data.aku tak sedap hati dengan data.aku ada data 3 tahun je.ok actually.data ni depends on objective kita.kalau kita nak tengok pattern.pattern disease, accident contohnya.kena paling minimum adalah 5 tahun punya data.kita nak tengok eksiden tu meningkat atau menurun.so minum 5 tahun.maximum 10 tahun ke 20 tahun.kalau dalam kes aku.aku nak tengok kawasan.dalam objective aku.aku nak tengok kawasan yang berpotensi atau punya potensi berlakunya eksiden.so tak ada minimum tahun.cuma yang bagusnya.lagi banyak lagi bagus.ni lepas aku tanya encik nazri via fesbuk.

serius ini runsing.aku cekidaut balik jurnal aku.semua data dorang dapat dalam 4-5 tahun.tak ada yang 3 tahun.so memang aku kena paksa puan B untuk dapatkan lagi 1 tahun atau 2 tahun untuk aku.walau apa jua caranya.mustahil la tak ada kan? aku rasa ada tu..cuma adalah faktor faktor yang membuatkan dia tak ada.contoh...malas.eh? ya allah.tak baik ecah! ishhh.

ok ok.tak ape.just relaks and cool je.insyaallah ada jalan! don wori ecah! 

nite uolls.xoxo! =D


Jan 29, 2013

Perihal ini hari

Where there is desire 
There is gonna be a flame
Where there is a flame
Someone's bound to get burned
But just because it burns
Doesn't mean you're gonna die 
You've gotta get up and try try try
Gotta get up and try try try
You gotta get up and try try try

Assalammualaikum.

lagu tema untuk hari ini atau bermula dari hari ini adalah lagu berjuduk berjudul 'try' nyanyian pink.semalam gigih suruh haris analisis lagu ni pasal ape.hahaha.over.lagu ni sedap!

sedap macam ayam.

lagu ni menjadi halwa telinga aku dari pagi tadi.sejurus aku memulakan job aku as driver.yeah.love this job ketat ketat.bhahaha.geli.

rutin untuk 2 minggu yang pendek ini adalah.menghantar mem mem besor ke destinasi kerja masing masing.yang ni job wajib buat.jalan ke semenyih yang sesak menyampah sampai nak muntah muntah tu.aku dah pro dah.dah pro jalan short cut je pun.dah bajet pukul berapa keluar rumah, hantar mak kat taman teknologi dan menuju ke semenyih.ok aku bajet 7.50 keluar rumah.hantar mak 10 minit.selebihnya drift ke semenyih.

selalunya aku drive balik ke rumah selepas hantar ayu.dari semenyih.dan disebabkan radio rosak.jadi aku hanya bergantung harap pada henpong.satu minat pelik.aku tak suka dengar lagu banyak banyak.aku pening.aku suka satu lagu je.dan lagu ikut citarasa.lagu aku je.dan pusing sampai muntah.tapi selalunya tak pernah muntah.orang sebelah aku je yang nak muntah.tapi tak boleh mohon tukar.sebab nanti jejaskan konsentrasi aku memandu.

dia berbeza bila dengar lagu kat radio dengan henpon.radio boleh terima dia tukar tukar.sebab istilah radio.entah.aku pun tak faham dengan minda aku.ok lupakan.

so bila dah sorang sorang.pasang volume macam orang gilak.pastu nyanyi sama sama.orang kiri kanan jeles tengok kedamaian aku bawak kete.sure sesangat lahh.tabiat memandu.aku tenang tenang je.sape nak potong.silakan.sape nak cilok.silakan.sape nak bawak slow slow.silakan.kadang kadang siap monolog.

"ai tak rushing rushing.uolls lah.sila sila.jalan jalan."

mana lah tak sakit hati driver yang drive belakang kete aku.hehe.

ok tugas baru aku bermula hari ini adalah survey hadiah.actually sedey dapat job dari haris ni.sebab nak pergi survey sorang sorang? oh sungguh sedeh.macam kesian je jalan sorang sorang survey hadiah orang kawin..pastu nak mintak pendapat sapeee.jalan jalan sorang soranggg.sedey aaaa.haris kejam! rasa nak pengsan lepas dapat job ni.aaaaaaa.T-T so terus cek list name kat henpon.adalah beberapa orang yang bakal dipaksa teman.tak ramai actually.sebab most of them kejeee. T-T hurm! boleh la teman aku sekali untuk persiapan internship.hahaha.suppose nak ajak adi.adik laki aku.sekali nak tengok citer mama kamis ni.tapi dia laki.budak pulak tu.tak sesuai.tak sejiwa nak ajak pergi carik hadiah kawin.idea entah hape hape.silap silap berjam jam aku dengan dia kat paksen pulak.macam kes beli langsir dengan dia suatu masa dulu.

selain itu.pada hari ini.aku diamanahkan oleh emak untuk hantar syira ke sekolah.selalunya acik yang menjaga dia yang hantar.but hari ni.aku la hantar.sebab syira kata nanti aku dah keje.tak dapat hantar dia.ok.ai tak kisah.ai hantar je lah.akak mithali kan.ehehe.

tapi last minit.uyun nak hantar.naik motor.offer diri pulak tu.dah la tak mandi lagi.membuta je dari pagi tadi macam ulat.almaklumlah.dah empat hari keje kat billion buat shift full.so hari kelima which is hari ini terus berazam untuk berhenti.

entah hape hape.mak aku dah malas nak cakap pape.

aku tak heran sangat uyun tu.dia memang macam tu.sampai mak aku cakap.tak tau dah ape keje yang sesuai dengan jiwa dia.dia kata bosan lah.lain gilaa gilaa dari paksen la.of kos la lain wehhh.dah nama pun billionn.pastu komen pasal orang orang dia la.aku cakap.semua tempat sama je.tak ada yang luar biasa.

sampai aku cakap.

"next time nak keje kat mana mana, jangan tanya orang pasal keadaan tempat keje tu.jangan tanya "ok tak keje kat situ".keje situ dulu.baru boleh bagi pendapat sendiri.sebab kalau orang cerita sebelum ko keje.takut persepsi ko kat tempat keje tu dah lain.so tak ada semangat.tak ada mood."

then baru nak angguk and mengaku.pastu tanya aku.

"ko rasa keje kat speedmart taman jasmin ok x?"

dan masa ni aku rasa...ada yang kena pelangkung aku karangg.

hari ni bosan.sangat sangat bosan.aku tak tau ape masalah dalam diri aku.hari ini jenuh carik orang main badminton.serius.kalau gila aku dah sampai.aku sanggup ke puncak alam semata mata main badminton dengan haris.sebab semua kawan kawan keje.uyun pun keje.kalau nak main kat kota kajang ni pun.main sorang sorang.silap silap aku ajar baby *kucing aku* main badminton sekali.

tu baru gila sikit.

pukul 11 setengah syira balik dari sekolah agama.ponnnnn bunyi hon cik ape ntah kat depan rumah.bingit telinga ai.sibuk suruh syira tukar baju mandi semua.lepas tu syira suruh aku tengok buku dia.ok tak faham.pas kat uyun.uyun gelak gelak.tengok tulisan syira.mujur dia separa faham.

arahkan uyun masak ayam.

"uyun, gorengkan ayam.aku dah keluarkan.basuh balik.pastu bubuh kunyit.bla bla bla.."

membebel macam mak tiri cinderella.eh lupa.uyun memang cinderella.dalam sayup sayup aku dengar uyun panggil syira.

"syira, garam mana eh?''

aku tak heran.uyun memang begitu. =.=

lepas arahkan uyun.arahkan syira mandi.jangan pakai baju sukan lagi.pakai baju main main.sebab nanti kotor.suruh syira makan.dan siap siap.perasan syira tak pakai bedak.

''tak pakai bedak ke? pakai la.akak dulu sekolah.berlapis lapis bedak akak pakai.baru lah cun.pakai pakai."

uyun dengar dan sambung.

"entah.krim lah menda lah.geli je"

aku balas

''bukan krim la.losyen.hahaha''

dah siap siapkan syira.pakaikan perfume pulak.kena wangi wangi! baru lah semangat! sebelum tu pilih mana minyak wangi yang wangi.cilok ayu punya sweetheart.setel.syira adalah pewaris aku.dalam empat orang adik beradik perempuan.hanya dialah yang berminat sama macam aku.haaa.so..tula.kita kenalah didik dia dari awal.kekeke.

aku tanya bawak duit tak? mana duit? pening lah jadi mak ni.adoi.aku dah kembali membebel macam mak tiri.tanya mana dompet sekolah kebangsaan.cekidaut.dalam dompet kosong! mana duit??

syira:ish.mak simpan laaa.
aku: takkan la tak ada langsung.tipu lah.
syira: eiii kak ecah ni.dalam tabung la. *sambil carik tabung*

aku dengan uyun dah gelak gelak dah.budak kecik ni.semua kena cekidaut.kalau tak.sebatang kara pergi sekolah! nak makan ape ntah.

aku: bawak dua ringgit tau.
syira: syira dah bawak roti la.
aku: mana roti? bawak dua ringgit.
syira: seringgit je la.takkan nak suruh syira belanja kawan kawan.

aku dah arghhhhh.budak kecik ni.

aku: dua ringgit.bagi akak dua ringgit.

syira keluarkan duit dari tabung rm2 dan bagi aku.aku masuk dalam dompet dia.

aku: jangan belanja orang.kalau ada baki.simpan.kalau seringgit takut tak cukup.
syira: yelahhh

aku dengan uyun dah gelak gelak.kedekut gila budak kecik ni.aku tak pasti harga sepinggan nasi goreng berapa.tapi aku selalu tanya dia beli ape.dia kata dia beli kentang goreng je.nonono.tak bagus.sampai aku kena ingatkan dia.

"jangan beli kentang.nanti perut masuk angin.beli nasik tau! nasik goreng ke ape ke.no kentang kentang.ok?"

pening.ni baru jadi kakak kepada adik yang berusia 7 tahun.belum jadi mak lagi.aigOo.tu satu hal.ni hal dengan tukang hantar.lambat siap.hantar syira jam 12.50.tapi aku tengok jam 12.43 uyun masih tengok tv.

aku: uyun ko pergi siap siap sekarang!! ko ada 7 minit je dari sekarang.cepat!
uyun: alah yelahhh.

pastu aku sambung membebel.kalau dah dengar aku membebel.petaka la maksudnya.membebel yang version gelabah punya.yang beria.seolah olah 7 minit tu 7 saat.seolah olah syira masuk kelas 7 saat lagi.sampai orang malas nak dengar.lalu buat dan gerak.saje je taktik aku tu.huah.pening kepala.kelam kabut ai jadinya.suruh syira pakai stokin siap siap.

aku: ko hantar depan kelas! jangan depan pagar! tau! tau!
uyun: iyeeeee
aku: ko jangan lupa beli tanah liat! aku bagi rm2.baki 60 sen ko amik buat belanja.
uyun: iyeeee
aku: helmet syira mana? mana? cepat pakai *sambil amik helmet syira* pakai pakai.panas.kena pakai helmet.safety safety.ingat uyun! hantar syira depan kelas! 
uyun: iyeeee

beberapa minit kemudian uyun balik.

aku: ko hantar depan kelas ke mana?
uyun: foyer.ada perhimpunan.
aku: ok good.eh petang nanti jom main badminton.ko tak keje kan?
uyun: tengok lah.aku balik interview kul bape.
aku: ko ni keje bila ni? pening la ko ni.
uyun: aku nak keje hari ni.tapi orang tu suruh start esok.dia suruh rehat.
aku: ok cun.boleh la main badminton.belakang ni je.
uyun: tengoklah.nanti ko kalah pulak.
aku: bla la kauuuu.tolong lah.muntah aku.
uyun: eh ko tak jemur kain eh?
aku: eh ada kain eh? tak pasan lah.ko pun tak jemur apesal.
uyun: aku baru perasan.jemur kain weh! tengah panas ni.
aku: ala tau laaa.nanti lah.banyak keje ni. *sambil hadap lappY*
uyun: jemur kain weh.aku nak pergi isi borang keje ni.
aku: iyeeee.petang ni badminton weh.no badminton aku tak nak jemur kain.
uyun: jemur kain wehhhh.
aku: ala yelah! 
uyun: pergi klinik kena bawak ic tak?
aku: kena lah! ape tak kena pulak.ko ni ...*membebel* dengan pertanyaan akhir.ko nak pergi klinik buat ape?
uyun: aaaaa.jumpa dokter la.aku kan tak sihat.nape? nak amik ubat untuk tambah stamina kau ke? *gelak gelak*
aku: ko kann.heyyy tak ada masa! petang ni badminton! bawak motor baik baik! ko pergi klinik mana ni?
uyun: semenyih *gelak gelak*
aku: dah dah.balik cepat! badminton!

fuh pening.hari ni semua orang buat aku pening.aku tak dapat bayangkan macam mana aku jadi mak.huah.so aku kena carik suami yang tenang tenang air dilaut gittew.oh actually aku didesak jemur kain sebab nanti permaisuri balik *mak kami* semua keje dah setel.tak bocor lah rahsia yang jemur kan jam 3 petang.bhahaha.dalam famili aku.aku sangat popular dengan istilah kurang cergas.manusia paling lembik dalam rumah ni adalah aku.angkat barang kalau beli belah.tak larat.separuh jalan.pastu jerit.helppp helppp.selalunya uyun atau akak aku atau adik aku tolong bawakkan.sebab kalau aku bawak.sah sah lambat dan...slow gila jalan.tu yang beria gelakkan aku pasal ubat stamina tu.lembik like sotong sangat.sekarang beria nak bersukan sebab nak intern.so risau dengan stamina diri yang lembik.aku amik inisiatif untuk bersenam.tapi tak bersenam sangat pongg.selain tu bab lintas jalan.aku pun paling tak reti.paling lemah! selalu semua orang dah setel lintas.tapi aku sorang sorang tertinggal.ada pernah uyun kena patah balik amik aku.bahahah! kakak yang kasihan.tapi drive aku suka.ai love driving.kekeke.

ok semua orang dah menuju destinasi aktiviti memasing.i'm alone.so nak siapkan kerja! nak buat popia untuk minum petang.auwww rajinnya! sambil dengar lagu ulang tayang bertajuk 'try ' nyanyian pink.wohooo.

xoxo!

You've gotta get up and try try try~~~
Gotta get up and try try try~~~
You gotta get up and try try try~~