Pages

Aug 3, 2014

pernah tak terfikir yang..kadang kadang kau buat baik kat orang.tapi orang tak rasa tu adalah satu kebaikan. orang rasa tu kebiasaan yang kau kena buat untuk dorang?
 
betul. ada satu kata kata entah mana tak ingat. dia cakap jangan ingat kebaikan yang kita buat kat orang. ingat kebaikan orang buat kat kita. lebih kurang ni la kot.
 
tapi sampai satu keadaan.aku rasa aku kena ingatkan kebaikan yang pernah aku buat kat sipolan. nampak macam tiada keikhlasan disitu. okay sama konsep macam ni la.
 
kawan ko nak pinjam duit kat ko. dia janji dia akan bayar secepat mungkin. dapat gaji terus bayar. ko bagi pinjam. sampai satu ketika. ketika musim gaji lah maksudnya. tak ada kabar dari kawan ko. tapi kabar dari status fb atau dia mungkin tak sengaja tercerita dengan tagline. 'bapok rambang mata kat keyelfestival ni weyy.' contoh. atau bila ko tanya tru wasap. wei ko kat mana? dia balas. aku kat jalan tar. shopping weh. ko dah shopping raya lom?
 
akward moment adalah ko nak jawab pertanyaan tu sedangkan kat dalam fikiran ko jugak tertanya tanya. eh? duit aku....
 
duit aku ko nak bayar bila? ha ni dialog kat dalam hati. kat dalam mulut tapi tak ada bunyi yang macam kat atas tu.
 
benda ni berlanjutan. dengan kau dah masuk duit hasil pembayaran hutang dri sipolan dalam akaun duit ko. tapi jadi tertangguh atau status pembayaran tu asik bring foward. benda ni otomatik akan kacau bajet bulanan ko. last last ko yang kena bagi hint malu malu kucing belapis lapis konon tak nak si polan ni sentap. sebab ko bukan orang yang jenis wei bila ko nak bayar hutang aku. tapi malanggg. dia tak faham langsung hint malu malu kucing ko tu.
 
haih.
 
bila pertanyaan ni ditahan tahan. keikhlasan jadi tergantung. status dah jadi anon. anon status. pahala aku yang meminjamkan ko duit dengan ikhlas diawalnya pun aku tak tau status dia.
 
dalam masalah peminjaman duit. aku tak percaya orang akan bayar duit aku. aku rela pinjam duit dari bagi pinjam. sebab aku percaya diri aku. aku tak percaya kat orang. kalau lah terdesak sangat orang tu. aku bagi pinjam. tapi manipulasikan ayat pinjam dia kepada amik terus. so aku tak bengkak hati sesorang bila dia tak bayar.
 
sama la dengan kebaikan yang ko buat. bila ko buat baik kat sipolan. lalu lama kelamaan dia tak rasa itu kabaikan. itu mungkin dia rasa sifat semulajadi ko pada semua orang. kebiasaan kau. dia tak alert. lalu balas kebaikan ko dengan membuat tahi pada ko.
 
ni konsep kaduk naik junjung ke bagi betis nak peha. aku pun tak faham. maaf kalau penggunaan peribahasa yang salah. almaklumlah. dah lama tak baca buku peribahasa.
 
kalau macam ni aku stress jugak. dengan pertolongan aku dah bagi. ko buat taik. pastu nampak aku dengan muka aku yang buat salah kat kau. kau tak angin ke jumpa orang macam tu.
 
ni satu hal. ada hal lain yang tak alert langsung.dimana dia tak buat taik kat ko. tapi dia just neutralkan kebaikan ko. maybe dia tak sedar tu adalah kebaikan kot. macam aku cakap sebelum ni.kebaikan yang kebiasaan. benda tu biasa je bagi dia.benda yang orang lain selalu buat untuk dia. benda yang ko perlu buat untuk dia. 
 
alah kadang kadang kita tak leh harapkan orang yang kita buat baik tu yang balas kebaikan kita. iye betul. aku tak pernah harap orang tu balas kebaikan aku. at least kau berkelakuan baik la. 
 
bila dah macam ni. sama la macam hal pinjam duit, status kebaikan dah jadi anon. bengkak hati memang bengkak. tapi terpaksa buat tak tau je. penyeksaan dalaman betul. masa ni kena muhasabah diri banyak banyak. cakap insyaallah ada orang lain yang balas kebaikan ini. dan tahi yang dibalas oleh sipolan itu akan dibalas tahi kepada beliau.
 
bila dah membebel ni. aku pun tak tau nak letak tajuk ape. mungkin anon status.
 
okay sambung nanti. chiao!

No comments:

Post a Comment