Pages

May 26, 2013

IntershipStory: Tamat sudah.

Assalammualaikum.

Announcement!

saya dah tamat berinternship! yuhhu! 

ok ya.ini amaran keras.entri ini sangat panjang.mohon baca dengan penuh kesabaran.hihi

alhamdulillah.akhirnya aku berjaya menamatkan latihan industri di syarikat Y.aku berinternhip selama 15 minggu.suppose 14 weeks je.but then berangan ape ntah masa phone interview tu.terus aku cakap aku intern until 17th May.sekali kira balik.15 weeks! amagad :O

memula aku rasa ok.cool je intern 15 minggu ni.tapi bila semuaa kawan yang intern 12 minggu dah habis.aku mula..cuak.

ok ya.

pengalaman intern dekat syarikat Y yang terletak disemenyih sangat..ok la.nak kata best.best gak kot.cuma kadang kadang kuasa seorang student intern ni terhad.so aku agak la bosan.bosan malas.semua ada.hoho.tapi banyak real situation aku kena hadap.dengan eksidennya.dengan audit nya.aku pun turut sama membizi.tapi aku bizi tipu tipu je.hahaha.over je kalau student intern pun nak bizi nak pening pening pasal company.tu memang over lah kan. =p

selama tiga bulan aku intern kat syarikat Y.tiga bulan lebih tak silap.sebanyak tiga kali aku tukar tempat duduk.ikut suka hati aku.haha.ini memang tidak lah boleh dicontohi ok.jangan sesekali.department health and safety ni ada 3 tempat.kedudukan dia memanjang ke belakang.ok mohon berimaginasi ya semua.so tempat belakang sekali tu untuk senior executive.tengah untuk junior executive dan depann sekali untuk trainee.memandangkan masa aku lapor diri tu jawatan untuk junior executive tak ada.so aku pun dengan megahnya duduk la kat situ.

dah sebulan duduk kat tengah tu.junior executive yang baru pun lapor diri.maka dengan rendah dirinya aku pindah ke depan.hewhew.masa ni aku sedar diri yang aku ni seorang trainee.haha.tapi tak tahan lama.bila senior executive aku dah resign.aku tukar tempat lagi.duduk tempat dia.bhahaha.masa ni aku yang tengok junior executive buat apa.yela aku duduk belakang kan.dia bukak page apa suma aku leh nampak.haha.nampak tak kegilaan kuasa aku masa ni. =D sungguh melampaui batas ok.kau trainee perhatikan bos ko buat keje.sedikit pelik tapi..saya enjoy.hahaha.

so bila duduk belakang sekali.secara tidak langsung.jiran aku sebelah pun executive la.tak tau apa perasaan dia pagi pagi datang keje nampak trainee jadi jiran dia.masa ni aku buat aje muka plain aku.bila bos HR datang.nampak gak muka tekejut dia.tapi dengan bermuka kan plain white aku.dia pun tak tau nak cakap apa kot.hehe.risau gak kena halau.kot dia cakap.hey ni tempat executive la.tempat u depan sekali la.tapi nasib itu hanya dialog imaginasi. =P maka berjayalah aku duduk disitu until hari terakhir aku berintern disitu.

entri lepas berkaitan dengan internship ni.aku ada bercerita tentang Mr I kan? okay.dialah senior executive syarikat Y.Mr I sudah pun menamatkan perkhidmatan dia di syarikat Y setelah sebulan aku berintern disana.beliau telah cha alip bot cabot.so masa yang sangat singkat aku menuntut ilmu dari dia.isk isk.

apa yanng aku boleh katakan.beliau ni super relaks korang tau.tapi semua dalam kepala dia.dia macam..entah la.tak tau nak kaitkan dengan apa.tapi keje dia super bagus.kalau auditor tanya dia.pergh.kejap je dia dapat jawab.dengan muka yang macam tengah makan chewing gum.padahal tak makan pun.warga syarikat Y dah tahu sangat kerelaks-an dia.sampai semua kata.beliau terlampau relaks.semua jeles.jeles nape aku pun tatau.kadang kadang aku rasa nak sedut otak dia sikit.hahaha.nak serap kepandaian beliau.ewah.

meja kerja dia serius bersih.kemas dan teratur.kosong! hanya ada bekas pen dan komputer dan tray.itu saja.simple gila kehidupan dia.mouse pun tak ada ok atas meja.dia letak kat bawah meja.bhahaha.

aku ni pulak..lain sesangat dari dia.selain jantina.aku juga tidak lah sebrilliant dia.suatu hari mungkin.haha.nak cakap meja aku lagi bersepah dari dia sebenarnya.aku tak tau la.dia hairan atau dia sakit mata tengok meja aku.ada satu hari dia berdiri betul betul meja sebelah aku dan terus buat spot cek.cek laci aku.warghhh.cuak kot.terkejut.kot terjumpa apa apa yang..yela.kan tak manis dipandang.hahaha.

dia bukak dia terus cakap

'haa..tau pun ko guna laci eh..lain kali barang barang tu simpan semua kat laci..kertas kertas ni semua kat laci.buat fail mana keje pending..mana keje dah siap..ni tray ada ni..gunaa..bla bla bla..'

inilah sebahagian perbualan yang sempat minda aku rakamkan.aku ni bukan apa.sebab terpengaruh tengok drama kot.tu yang macam cool je rasa sepah sepah ni.secara realitinya.cool mendaaa la kau ni.tu fantasi je dalam sepah ada cool.aku tengok kat drama ketua pengarah punya meja bersepah.so nak jugak feeling feeling sepah macam ketua pengarah.hahaha. =D

so end of february ketika dalam kemelut ISO Audit.beliau meninggalkan kami.sempatlah aku pau dia mintak belanja.tak maluuuu.

perginya Mr I diganti pulak Mr S.junior executive.benarlah kata pepatah.patah tumbuh hilang berganti.pengalaman dengan Mr S pun boleh tahan jugak.Mr S ni...keje dia bagus.ada skill.first time dia pegang jawatan yang bertanggungjawab ni.kata dia lahh.english dia..macam butir jagung.aku siap tanya mana dia belajar.means ada pergi kursus memana ke kan.tapi dia hanya balas dengan gelak ketawa.choi.kedekut ilmu.

bila Mr I tak ada.semua benda dia kena belajar sendiri.dia rajin bertanya.kalau tak faham satu apa.semua jabatan kerajaan dia tanya.dan akulah mangsa yang kena tanya kena call tu! aku boleh lah tolong sesikit.tapi tak banyak la.sebab aku ni banyak main.biasalah.macam aku cakap sebelum ni.budak praktikal.kalau kau pun turut pening dek kemelut company.ko pelik.haha sukahati aku je.

disebabkan aku ni gemar bergaduhan.dengan budak lelaki terutamanya.sebab tu masa zaman sekolah.tak ada budak lelaki suka aku.hahaha.dan disini boleh dikatakan.aku kerap bertikam lidah dengan Mr S.tak serius pun.sebab kerja selalunya.dia bagi aku kerja.pastu aku dah buat.pastu dia cek.pastu dia komen.aku betulkan.pastu dia pertikaikan lagi.pastu aku bengang.pastu aku tinggikan suara.pastu dia diam.setel.

hahaha.jahat gila weh.aku pun tak tau dimana terletaknya keberanian aku untuk ingkar tugas dia.aku tak pernah ingkar.tapi aku akan fed up dengan dia yang asik pertikaikan kerja aku.hahaha.aku tak pasti lah orang admin sebelah aku perasan atau tak.selaluu dengan muka kerut aku hadiahkan pada dia.yang paling teruk.tapi tak adalah teruk sangat.ada satu hari tu.akak Quality Assurance datang untuk jumpa dia.nak bagitau apa dia kena buat.bila dia tak ada.aku lah orang yang kena sampaikan berita tu pada beliau.so tengah akak tu brief aku.dia datang.keje nya..ko kena mintak HOD approve untuk pinda satu dokumen.so..terus dia malas nak dengar.dan dia suruh aku buat.aku...aku memang fed up buat benda tu.haha.leceh la.kena jumpa HOD.kena brief sikit.pastu kena jawab soalan dia.pastu baru dia sign. =.=

so dia memang malas nak buat benda tu.dia terus cakap suruh aku buat.so aku..berasap la! terus aku cakap. 

"ni keje ko kan! nape suruh aku pulak!"

sebelah aku akak QA.dia pandang aku.aku buat bodoh.kuat jugak aku cakap.tapi tak adalah sampai satu opis dengar.sebelah sebelah je la.hihi.pastu akak tu cakap kat Mr S yang dia buli aku.aku tak da hal buli buli ni.tak kisah pun.cuma..entah.emo.haha.

so aku siapkan dokumen tu dengan semuaaa tandatangan HOD dalam setengah jam.yeah! give me a clap! akak tu pun terkejut you.aku balas dengan cakap.hati saya bengkak.bhahahah! geli ok ayat.dan itu adalah kali terakhir dia arah aku keje yang tak patut aku buat.itu kali terakhir dia pertikaikan kerja aku.lepas tu dia beralas meja sikit mintak aku buat keje.huhu.bukan apa.aku tak kisah bagi keje.tapi..bila benda senang pun ko suh aku.tak leh aaa.aku tau benda tu leceh.tapi ko pun kena la rasa kelecehan tu.hahaha.sometimes kita kena marah.baru masyarakat tau yang kita ada boiling point. =P

sampai ada kawan aku cakap.berani aku lawan lawan cakap eh.tula..aku pun tak tau.sebab aku geram kan.tapi biar je lah.

dukacita dimaklumkan..Mr S sudahpun menamatkan perkhidmatan dia kat syarikat Y pada hari yang sama saya last day.kira semasa entri ini ditulis.tempat duduk kami berdua tidak berpenghuni.tidak didiami. =P

kat tempat kerja.aku ni boleh dikatakan kurang berborak.lagi lagi bila masuk surau.kebanyakan masyarakat gemar duduk kat surau rehat rehat dan borak borak.tapi untuk aku.big NO.aku tak biasa.dari zaman keje kat meden paksen aku rasa...rasa bersalah lepak kat surau masa keje.tak baik la kan.company dah percaya kat kau untuk datang surau sembahyang.tak yah la kot lepak lelama kat surau tu.huhu.aku borak selalunya bila orang tanya aku pakai mekap apa.ok aku pakai FCC punya product.CC cream tu.dulu BB sekarang CC.haha.pastu bila tanya pasal lipstik.sebab aku gilakan lipstik.so tu je la jadi topik utama untuk aku berborak.bosan kan aku.kalau cakap pasal benda ni.aku rancak gila.hahaha.silap silap boleh jadi duta ok.kemain promote suh beli FCC punya produk.dekat paksen je.beli lah beli lah.best tau.haha

rehat..aku tak keluar rehat.aku duduk pantry sesorang je.bawak bekal dari rumah.bila orang tanya masak apa.aku cakap.bukan saya masak.mak saya masak sambal ayam.haa gittew.akak akak sana gemar keluar.aku malas.sebab..entah.aku malas.aku lepak kat pantry yang majority cina makan sana.it's ok.aku sempoi je.lepas makan.chow je la duduk kat meja sendiri.kadang kadang makan dengan mak cik cleaner.sape sape yang sudi duduk dengan aku.duduk je la.tak rasa kesian pun bila makan sesorang ni.bangga pe.bawak bekal.jimat ok.

tapi hujung intern.selalu gak la aku keluar.yela.dah nak last last ni.haruslah nikmati masa bersama ok.kawan aku...akak akak je.majority mak orang.yang muda pun madiha dengan mira.gitu gitu je la.akak akak sana baik.ada sorang.kak lin.macam jelmaan kawan aku saleha.lembut suara dia sama.nampak aku busy sikit dah kesiankan.nampak aku kurus sikit dah risau.ohmaigod.rasa nak jadi menantu akak ni je.bhahaha.tapi dia tak ada anak lelaki kot.ke muda lagi.rugiiii. =P

pengalaman.paling memalukan.banyak je terjadi.paling tak leh lupa.aku salah call.haih.sangat sangat malu.tak tau nak letak mana muka ni.dah la salah call.salah call tu bukan dengan orang biasa.

semuanya sebab Mr S suh aku call JKKP.aku kata nak call direct je terus.but then dia kata suh call talian hotline.ok fine.so bak sini la kan nombornya.so dia just cakap.ko dail je 800800.so kita pun dail la.800800.

semua orang tahu yang nak call jabatan kerajaan ni bukan senang.nak tunggu dorang angkat ni.pergh.kalau dia angkat dah kira satu kejayaan besar dah.so bila sekali je call.terus bunyi tut tut means bakal diangkat lah kan.so tak lama tu dengar suara 'hello'.sape tak hepi woih.call terus dapat.kejayaan besar ok.

so aku dengan happynya pun cakap.

aku: hello! boleh sambungkan saya dengan jkkp? 

nada suara hepi gila tau.eksited semua ada.so aku pelik bila belah sana tak jawab pape dan cuma tanya balik.

belah sana: jkkp?

aku dah.hah? kenapa dia tanya balik? ya allah.salah no ke? aku terus letak! terus aku berpeluh laju.nafas pun laju.haha.bajet baru lari lepas nampak anjing.haha.over.aku terus woih.sape pulak aku call tadi tu? suara macam kenal? dan kenapa orang belah sana cakap helo? masa ni baru fikir logik.sebab selalunya dorang tak cakap hello.dorang terus cakap nama jabatan dorang! terus aku cek no extension.sape pemilik no 800800 ni! 

dan pada masa yang sama aku tanya balik si Mr S.bape no sebenar talian hotline.dan nak tau.dia selamba je jawab.ko call je 8 ribu 8 ratus.masa ni aku rasa...haish! nak marah pun tak jadi! geram! tadi ko bagi aku no lain kan!! grrr.

dan pemilik no 800800 tu.adalah Mr O.bos HR aku.pergh malu siud.aceli no dia bukan 800800.tapi 800.terus trauma aku nak jumpa Mr O.adalah beberapa manusia bertuah aku cerita pasal hal ni.gelak sampai menangis dorang.haih.malu malu malu! lepas kejadian tu.Mr O nampak aku dia seakan nak gelak.masa ni aku tension.dah kenapa dia ni macam tahan gelak.muka aku ni macam badut ke apa.pastu teringat kisah ni.so aku rasa dia pun teringat kot.lagilah kan.hp opis kan macam canggeh gitu.so nombor tepon meja aku sure la keluar kan.haih.sangat malu ok.yang ni jangan ikut ye.malu!

so sekarang dah habis intern.aku nak fokus dengan fyp.dan tiga hari sebelum tamat intern aku dapat kabar gembira dari syarikat Y.hahahaha.tu nanti aku citer eh.panjang sangat ni.tahniah pada yang tamat baca.anda hebat! huhu.

so sekarang menghabiskan hari hari aku dengan final year project.bolehlah aku beronggeng jam 8 pagi di rumah.hahaha.saya akan merindui saat saat ini.isk isk.terima kasih syarikat Y bagi saya peluang intern dekat syarikat uolls.banyak pengalaman menarik dan pening kepala yang telah saya lalui.terima kaseyyyy~ =D

nanite olls! xoxo. =D


No comments:

Post a Comment