Pages

May 28, 2013

Redha.

Assalammualaikum.

bila kita hadapi satu ujian.kita kena redha kan? kadang kadang kita bercakap kita mengaku yang kita redha.tapi betul ke kita dah redha? ada ke ukuran menunjukkan yang kita redha? 

betul ke redha tu bila kita dah tak memikirkan soal tu? bila kita terima semua tu dengan berlapang dada? macam tu? jadi bila kita dah redha.semua permasalahan akan dipermudahkan? macam tu?

aku bercakap seperti manusia jahil.

entahlah.bila kita ada masalah.kita selalu fikir benda yang melangkaui batas then mula mempertikaikan dan bertanya soalan yang tak patut ditanya.kemudian putus asa.

entahlah.macam macam masalah orang.menganggur.aku tahu.aku tak rasa perasaan moral down  seorang penganggur.aku tak tau.tapi aku tau jauh dari hati dorang mesti rasa teruk gila.rasa sedih.rasa give up.sebab masih tak mampu nak balas jasa ibu bapa.yela.nak jugak belanja.belikan hadiahkan mak ayah dengan duit hasil titik peluh sendiri kan?

hurm.macam macam lagilah.hurm.aku tak tahu nak naikkan semangat macam mana.aku just tak nak orang yang aku kenal yang alami pengalaman menganggur ni rasa teruk.so aku just nasihat yang ada hikmah semua ni.mungkin rezeki yang bakal dapat lebih dari sepatutnya.bercakap pasal rezeki.kadang kadang bila kita terlalu memikirkan apa yang kita tak dapat.kita anggap kita tak murah rezeki la ape la.tapi sedangkan.mungkin tuhan ada lapangkan rezeki kita yang kita sendiri tak sedar.contoh paling mudah.kita ada mata untuk melihat.sempurna.tak payah pakai spek mata pun.itu pun dah kira rezeki kan? keluarga yang bahagia pun rezeki.ah banyak lagilah.cuma kita kena berfikir sebagaimana kita berfikir masa kita temenung mengenang masalah.

yela masa termenung la setan banyak.masa tu la kita berfikir diluar batasan dan mula pertikaikan macam macam.

aku tak nak jadi seseorang yang hanya bagi kata kata yang..yelah.niat kita untuk bagi nasihat dan seamngat.tapi kadang kadang.jiwa seorang punya masalah ni sensitif.kalau kita cakap 'sabar je lah..' aku rasa macam..tak membantu orang yang ada masalah tu.kadang kadang orang yang ada masalah ni nak kita dengar je.luahan hati dorang.tanpa bagi kata kata semangat.kalau aku.aku tak nak dengar ayat sabar tu.iye aku tau.aku kena sabar.aku sentiasa ingat tu.so tak yah cakap lagi.get it?

hurm.ok jujur aku cakap.aku pun pernah alami masalah yang aku rasa besar la jugak dalam hidup aku.means terkesan kat jiwa until now.aku still termenung bila dengar lagu battle scars.seolah olah aku watak utama dalam lagu tu.kononn.lagi lagi waktu kritikal skarang ni.macam macam benda kita rasa nak share kat seseorang but then end up dengan yelah.buat tak tau je.simpan sorang sorang.so jadi macam beban.sebab kita tau kawan kawan kita sendiri ada masalah so tak nak la share masalah kita yang konon sekangkang kera.kononn je.padahal sama je.so mulalah tanya macam macam.jadi jahil dalam ketentuan tuhan.Astaghfirullahalazim.

kadang kadang kita tertanya kenapa kita diuji sedemikian rupa.but then aku sedar.tuhan beri kita ujian yang kita rasa berat ni sebab Dia tahu yang kita kuat untuk tempuh ujian ni.dan kita kena jugak yakin yang diri kita mampu hadapi ujian ni sebagaimana Dia tahu kita kuat.

kan?

aku masih tak dapat menyelami perasaan tu.yelah.berbalik pada situasi kawan aku.aceli aku tak nak guna ayat tak kerja tu.tapi aku tak tau nak guna ayat apa. :3 kadang kadang mereka ni luaran nampak hepi.tapi bila nak tidur tu.termenung dulu mengenang nasib diri.macam aku.bangun tido pun masalah.tido apetah lagi.lebih lebih lagi untuk orang yang tak suka bercakap soal masalah diri kat orang lain macam aku ni.orang akan cakap aku tak ada masalah.atau kalau aku ada masalah.masalah tak besar.

entahla.aku tak tau nak jawab.sebab apa aku rasa hanya aku yang rasa.jadi aku gunakan apa yang aku tulis kat atas sebagai motivasi diri untuk sentiasa redha.aku rasa susah.bila sampai satu tahap.kita akan pertikaikan.pastu istighfar.sebab baru sedar diri jauh melalut.

sekarang aku sedang melalui hari hari yang sukar.final year project.ai feel like aim daying u noe.kalau tak punya semangat.mau aku tersungkur ditengah jalan.kepada seorang kawan.marilah kita sama sama berlapang dada.tapi aku tak pasti pada situasi dia.mampu ke dia berlapang dada.tapi cubalah.aku pun masih mencuba.berlapang dada dengan thesis aku ni.

kalau rasa entri ni banyak pusing berterabur.bukti jiwa aku kecelaruan.keresahan.

selamat malam bandar sate terunggul.

p/s: terunggul or terulung? o tidak kedua duanya?




No comments:

Post a Comment