Pages

Dec 22, 2012

Jangan bubuh nama

pegangan aku--
kalau menulis--
biar sekadar konsepnya.

jangan bubuh nama.
jangan sebut sesiapa.
benci perbuatan--
bukan pelakunya.

janji aku--
kalau menulis--
biar yang benar2 sahaja.

jangan membohong.
jangan menipu.
kerana kebenaran--
hidup selama2nya.

dua prinsip ini--
adalah islam.
tidak memburuk nama--
tidak berkata dusta.

aku bukan pendakwah.
aku cuma penyebar cinta sesama manusia.
pengajak kebaikan sesama kita.
itu sahaja.

maka maaf pada kalian yang membenci setiap tulisan aku. aku tahu dan sedar diri--
fitrah aku yang masih bertatih pada tuhan ini agak tidak menyelesakan.

at the end of the day,
the truth IS the truth.
and at most of the times,
aku sebenarnya bermonolog dengan diri sendiri.

cuma dosa aku mungkin similar dengan lain2 manusia--
dan kalian2 merasakan aku membahasakan diri kamu semua.
mungkin--
sebenarnya somehow kita sama.

bagi aku--
qulil haq walau kaana murra.
berkatalah haq walau sesungguhnya ia pahit.

dosa aku pada tuhan--
dia paling memaafkan.
cumanya--
apa aku disempatkan.

sekarang--
jawab ini pula--
sanggup tunggu aku habis pertimbangan di mahsyar di antara berjuta2 manusia?

*pause*

haih.

*pause*

ingat.
jangan bubuh nama.

tulis yang benar sahaja.
- Fynn Jamal


p/s-kepada type A person sipolan bukan nama sebenar.ingat! jangan BUBUH nama jangan SEBUT nama.Sebenarnya somehow kita sama.heh.

No comments:

Post a Comment