Pages

Aug 5, 2013

Alhamdulillah.Thank You Allah.



It is not the joy that make us grateful
it is gratitude that make us joyful.

- Islamic Thinking

Assalammualaikum.

jawab! tak jawab dosa.

ok banyak nak cerita tapi tatau nak cerita mana satu.dari cerita tempat kerja, cerita pasal ramadhan sampailah cerita pasal result exam! ha nampak tak tanda seru tu.tanda seru tu tandanya eksited.so kita citer yang eksited dulu la ye.

ehem.

maka dengan ini saya ingin mengumumkan bahawasanya aku telah tamat belajar! yuhhhu! bakal menjadi graduan yang menggenggam *ewah* ijazah 'environmental safety and health' diri terlalu teruja.dah tak tau dah nak taip.tu yang macam bercelaru tu.

ok persetankan.

so sebenarnya aku tak tau yang...result keluar 3hb 8.ok tipu.aku dah tau.awal.sebab aku tanya orang opis.tapi aku dah lupa.sampailah balik dari majlis berbuka puasa department warehouse.pakwe akak aku tanya aku. ' eh result malam ni eh?' terus aku. "ohohoho.yeah? entah.tak tau." 

aku lupa.tapi dah teringat.terus mood jadi panas.pergh ecah overr.

so untuk aku yang tak ada perasaan ni.tak ingat langsung pasal sufo.sebab tu tak eksited.sebab komfem result tak dapat tengok.balik rumah adik aku lak bising rsult keluar esok.feeling aku rasa macam nak amik apple pie sumbat kat mulut dia.bising.

esok pagi.bangun.adik aku membebel lagi.mention dia da tengok result.tanya aku result berapa.aku jawab tak tau.tak buat sufo.so tak boleh tengok result.

nampak tak keselambaan aku disitu.manusia tak ada perasaan langsung.dalam pukul 11 baru nak buat.ya allah! kachang gila babeng! aahaha.aceli...aku banyak kali tak buat sufo ni.ehehehe.bila kawan kawan tanya.bape result.aku jawab je tak tengok lagi.hahah sebab sufo x buat.ina dah kenal aku.so dia memebebel la.rasanya setiap sem aku tak buat.hahaha.bukan setiap sem ok.tapi selalu jugak la.haha haris membebel.kata dah ingatkan.iyeee tau.tapi biasalah.manusia short term memory ni.faham faham je lah.

so tahniah kepada rakan rakan.semua result gempak dan bagus! tahniah uolls! iolls hepi jugakk.hahaha gedixx.

so macam ni.ahad pagi aku bangun tido aku terus on henpon terus cek result.dan..

alhamdulillah!!! u did it aisyah ahmad! :')

serius aim shocked! terkejut gila.aku expect aku fail weh.atau aku dapat C atau b- untuk thesis.supervisor aku memang ohsem.kepada en ahmad razali.saya doakan kehidupan en razali seeluarga diberkati oleh Allah s.w.t.

kenapa aku hepi sangat? 

iye.aku sangat sangat hepi.bersyukur dan sebagainy.tiada perkataan menggambarkan apa aku rasa.terlalu banyak kesakitan dalam siapkan thesis ni.cewah! gelinya ayat ni.maigodd.hahaha

ada banyak fasa kesusahan aku dalam tempoh aku nak siapkan thesis ni.fasa pertama adalah masa sebelum present.fasa kedua adalah sebelum submit thesis.

sebelum present.

masa ni aku dah keje.aku dapat tawaran keje 3 hari sebelum aku habis intern.so..aku diberi cuti 2 minggu.konon nak siapkan patut apa yang tak siap.mengikut perancangan.ini adalah mudah.dan jadi tak mudahnya bila....

bila en Adun.orang yang tolong aku sikit sikit pasal GIS ni pergi khursus selama seminggu.
bila koordinat GIS untuk UiTM Shah Alam aku tak jumpa
bila aku tak faham sepatah haram pun pasal GIS
bila rekod eksiden tak cukup
bila toolpenting untuk melukis peta tak wujud dekat laptop aku.

aku stress.stress gila.

aku dah jumpa en Adun banyak kali.tapi banyak kali jugak aku pening.sampailah satu hari tu kebetulan si botak budak FSPU ada kat bilik encik adun.aku yang tak tau malu dan muka tembok bak kata haris ni.pergila tanya dia.tanya dia pekejadahnya peta yang terhasil kat lappy aku ni.

dia tengok dan sendiri terkejut.sebab pelik.pelik sebab hasil peta yang pelik.dan aku menjerit.menjerit tanda give up.

so dia tolong.aku hampir nak upah dia.tapi fikir dia banyak keje.aku terpaksa kensel.sejak tu aku contact botak.melalui wassap.satu hari tu aku bertemu janji dengan dia ditemani fida.dia pinjamkan aku buku pasal GIS ni.pastu bagi memacam bahan lagi lah.botak baik gila.masa aku kena siapkan tu.dia tengah busy.tapi dia tolong lah jugak.seharian dia tolong aku.sampai pukul 8.balik tu siap hantar kat pintu UiTM.sebab aku risau sesat.bhahha.

masa ni aku rasa give up gila.asik menangis.menangis sebab penat gila.ulang alik shah alam.buat menatang ni.orang pulak asik bakar bakar perasaan aku cakap senang walawey la weyyy.hotak ko senang.senang cakap senang la.dia senang.tapi banyak halangan dugaan dan cabaran.yang membuatkan ko rasa nak give up.

masa ni ramai yang bermasalah dengan thesis masing masing.so aku jarang citer jugak kat kawan kawan.konsep pendam sendiri.salah tu.huhu.ulang alik pergi palam nak kejarkan tanda tangan 5 ke 10 entah.habis duit gaji aku.dok unpaid leave ja. T-T tapi masa ni aku citer sesikit dengan haris.lagipun dia je yang ada kat palam tu.so time aku nak pergi palam.lepak sekali la.dengar kisah sedih dia.sebab dia pun bermasalah.haha.ah dia memang hari hari bermasalah.kahkah! ok tipu.haris nasib dia always baik.so aim jelly.dia kata dia bermasalah.iye betul.tapi advantage nya.dia ada orang boleh rujuk dan dia ada masa.tu je.pastu entah.masalah tu kecik je.aku rasa lah. =P

sebab tu akhir presentation dia dapat.

'publish your paper' from Prof Rampal.

untunglahhhhhhh.hahahaha.terus bahan dia.publisher! publisher! =D ok stop kisah haris.ni bukan entri kejayaan dia.dia tak bayar sesen pun.so aku tak patut sebut nama dia.

ehem.teruskan ya aisyah.

aku keje weh siang.malam je masa aku nak setelkan thesis.tapi tertangguh.sebab penat.penat ya amat.bila penat keje tak siap.aku jadi tension.masa ni balik keje asik pukul 7.bukan OT tapi siapkan thesis.sampai ada staff kata keje banyak sangat ke? nape balik lambat? tak tengok suami ke?

wha what?? suami???

"saya belum kawin lagila!!! maigod! *terus pegang muka* saya nampak dah kawin keeee??"

oh ya yang cakap tu lelaki.lelaki cina.bila dia tengok aku gelabah dan kalut tengok muka.terus dia cakap.

"bu bu bukan..selalu orang melayu kawin awal ma.so saya ingat awak da kawin."

"belum belum! saya belum kawin! awak cakap betul betul.muka saya nampak macam orang dah kawin ke? maigod!" *pegang muka*

"eh tak tak.saya just pelik je.huhu sori sori."

pening kepala aku satu hari tu.

balik pukul 7 lebih.malam dah penat.punca kehidupan aku menjadi sangat tak terurus.mujur ada semangat.buat aku kuat.eceh.

slide presentation aku siapkan 2 hari before present.dan malam before present.sebab tu masa ViVa aku teruk.aku tak peduli apa orang cakap.panel cakap.whateva la korang.yang pasti aku dah present.dorang bukan dalam kasut aku.so dorang tak tau.haha apeke pelik je peribahasa orang putih bila ditranslitkan dalam bahasa melayu.

so habis present aku tido kat surau.2 jam.

dalam tempoh nak present ni.aku asik nangis.hahaha.malu nya! sebab penat la.penat gila.duit habis.sebab minyak mengalir kalah air sungai.macam air terjun.laju gila.mujur aku praktikal kat tempat yang murah hati bagi elaun banyak kat student macam aku ni.so boleh lah sapot minyak semua.isk.sedih.

pastu semua buat sendiri.sedih.pegi sana sini sendiri.memang independent gila.so sedih.sebab penat jadi independent ni rupanya.isk isk.

sebelum hantar thesis.

masa ni...lambat jugak aku siap.aku kali ni tak share kat sesapa.sampailah aku sendiri tak leh bendung.aku citer kat pah.pah cool down kan aku.dia manage kan kehidupan aku.aku ikut apa yang dia plan untuk aku.alhamdulillah.

aku share kat aziah.sebab dia pun senasib dengan aku.means keje.siang keje malam sengkang mata siapkan thesis.aziah tolong aku buat turnitin.sebab aku tak tau nak tekan pape.aku tak faham dan pening.masa ni semua benda nak pening.

masa ni aku risau gila.aku luahkan dekat fida pulak.dengan gendut.semua sibuk cakap lek lek.buat je.memacam la dorang cakap.ok aku dengar dan buat dan..pasrah.

aku tak amik pembetulan.sebab tak ada masa.keje nak amik cuti.keje banyak.so mintak tolong kawan.masa ni terima kasih gegila kat kawan kawan yang sudi tolong.Deli, Paan, Muni, Ika.ketahuilah korang yang aku betul betul memerlukan bantuan korang.tapi nak buat acane.rezeki tak dok.en razali cuti.so acane nak buat pembetulan.so aku buat keputusan sendiri.buat je apa yang panel suh betulkan.

so aku call en razali dan cakap bila nak anta bla bla bla.alhamdulillah dia bagi masa.dia kata buat la baik baik dulu.pastu baru hantar.isk.sedih hati dengar.dia tak marah pun.faham agaknya.

so rabu aku baru nak jilidkan.masa ni aku rasa nak extend.sebab aku tak larat gila.kusut kepala aku.hurm.masa ni aku terima kasih kat staf express printing.3 orang.tolong aku.sorang print + masukkan folder endnote , sorang jilidkan buku sorang buatkan cd.part print.banyak kali kena print.siap suh dia bukak balik satu satu.yang jilid tak tahan.tak bawak sample.so dia tak ada reference.sabar gila budak tu layan aku.

aku: sample? sample apa?
adik: nak letak nama tajuk semua tu.
aku: ala tak ada la.sebab saya tak faham.saya tak tau cemana nak format format benda ni.ukuran semua bla bla bla *kalut plus kabut*
adik: tak pe. *pergi salah satu pc and taip nama aku tajuk aku* ni saya nak ikut mana eh? *merujuk pada tulang jilid buku tu*
aku: oh! awak ikut je macam ni! *tunjuk jilid senior*

so dia buat.memula aku ingat dia akan letak 2012.tapi takkan la dia tak tau sekarang dah 2013 kan.

yang buat cd pun sama.tajuk tak ada.gigih dia tunggu aku tulis carik copy and paste dari folder kat pendrive aku.buatkan.hewhew.

lepas semua setel.baru senang hati.dan lepak baca novel sementara nak tunggu thesis siap berjilid.sebelum tu aziah ada.dia buat cd dan mintak aku hantarkan thesis dia.aziah risau.risau aku pergi seseorang.rasa bersalah kot.tak pe aziah.no problem.pergilah kau kerja dengan aman.

serius aku cakap.kami jeles dengan mereka yang ada 24 hrs nak siapkan thesis.aku sendiri rasa nak menangis.tapi tak leh kuar air mata dah.lagi lagi bila tak tau nak share dengan siapa masalah ni.dah ending ni.malas nak citer dengan sesape.citer kat orang yang senasib je.

ok masa hantar tu aku sedih sikit.sebab semuaaa sesorang.entah la sepanjang buat thesis ni.aku memang independent gegila.semua seorang.ke sana ke sini sesorang.bila dah penat sangat baru ajak kawan.macam fida and hani.fida masa aku sesorang buat peta kat bilik persatuan botak.thanks fida.allah bless u.hani masa aku nak amik gambar lokasi hotspot.dah la kete dia.tol separuh separuh.malu gila bila kata dia belanja tol pegi.hewhew.sian tengok aku yang tak terurus kot.huhu

masa hantar.en razali tak ada.itu satu kesedihan.aku letak luar pintu.pintu dia tak kunci.tapi aku rasa tak sopan lak nak masuk letak buku.memang dia tak kisah.tapi aku kisah.masuk rumah orang bila orang tak ada.ish.tak baik lah.

so jumpa meso.dia macam pembantu lecturer.sempatlah buat luahan perasaan cakap penat la menda la ape lagi la aku membebel kat dia.bila dia cakap semua lulus.ya allah.lega 60% dah aku.tapi bila fikir aku punya thesis ni.aku tak rasa aku lulus masa tu.

terlalu teruk.sumpah.aku tak tipu.aku rasa satu keajaiban bila dapat result tu.bersyukur gegila. lebih dari sepatutnya yang aku dapat.Bersyukur gila Allah s.w.t lembutkan hati En Razali untuk bagi markah macam tu kat aku.Bersyukur aku dapat habiskan semua ni.

sebenarnya bila aku tau result nak keluar.aku mesej gendut dengan fida.aku cakap.thesis aku teruk.tak macam orang lain.24 hours kat rumah.boleh fokus.aku tak.keje.malam dah penat.masa ni aku rasa apa la hikmah aku dapat keje awal.gendut dah cakap banyak kali.lupakan lupakan.dah keje.tak yah ingat.aku pulak asik cakap.thesis aku rubbish dow.fida pun brain wash aku sekali.sebab aku moral down malam tu.kahkah.moral down aku sampai gendut dah malas nak layan.lagi lagi bila duk cakap rubbish rubbish.

malam lepas submit thesis.aku lepak dengan ina.ina kawan sekelas aku.aku tak pernah cerita hal thesis aku kat dia.entah.aku rasa bila jumpa dia.banyak cerita menarik selain thesis untuk diceritakan.ina belanja berbuka kat bazar.means beli apa apa la.huhu maybe konon nak raikan aku dah hantar thesis kot.hahaha.terharu 5 saat masa tu.ah aku ni over.perasaan asik nak tacing tacing je.kahkah.asal orang buat baik semua nak tacing.eh ofkos lah.hati lembut kot.ahaha.

balik berbuka aku terus ke kajang.seharian aku memandu.kajang shah alam puncak alam shah alam kajang.pergh.penat.sebab tu aku lalu federal.bila banyak kete.mata celik sikit.skve takut.ada hantu.hahaha.sukahati aku je.baru kul 8 kot ecah.over.

balik hantar thesis dah lega.hilang semua pening.separuh beban ku dah pergi.so lepak dengan gendut.cerita macam macam.gendut kawan sekelas aku.masa sekolah.dia poyo gila.rasa nak sepak je.dah la tinggi macam gergasi.dia cerita hal kerja.aku cerita hal kerja and thesis.kadang kadang kita kena lepak atau jumpa dengan kawan kita.bukan buat pape.just borak borak kosong.just kongsi cerita je.pada aku itu satu terapi.

yang tak bestnya.aku jadi driver dia.choi punya kawan.

jadi terima kasih semua..famili.mak aku especially.dok layan aku memanggil manggil "makk makk makkkkk" dah macam zombie kekadang cara panggilan aku. kawan kawan.botak tolong ajar buat GIS sesikit,fida tolong buangkan masa dia teman aku jumpa botak memalam dan siapkan peta kat bilik persatuan botak, hani yang temankan amik gambar hotspot location, fad yang gigih berpanas temankan buat traffic volume count, pah yang pepagi dapat mesej fb dengar luahan hati aku, gendut denagr aku meroyan membebel, aziah tolong buatkan turnitin, haris.jap haris buat ape eh? jap pk.hahaha! dengar aku memebebel la.pastu ada la bagi idea jugak.peranan dia banyak masa sebelum aku present je.sebab lepas present dia dah bahagia.dah lupa daratan.kahkah.ok gurau., munirah yang pergi tolong amikkan pembetulan kat en razali.beria aku cakap i love you kat dia.tanda terima kasih sebab sudi tolong,paan and deli pun nak tolong amikkan pembetulan jugak.tapi tak dapat amikkan jugak.its ok korang, tengs ina yang menjaga kebajikan aku di shah alam.yang take care tanya dah siap ke dah anta ke.sori ina.aku banyak tipu.kata aku ok.but aim not ok.saje tak nak citer kat ina.sebab bila jumpa dia suka cerita hal yang menarik selain thesis,ika yang dengar bebelan aku dan sudi nak tolong jugak, ain hamdan and arep yang tolong tengokkan english aku untuk abstract.hewhew.arep aku tak rapat.tapi dia tolong aku gegila.thank you so much korang.aku doakan Allah s.wt berkati hidup korang. Amin.

terima kasih en adun, en nazri, prof ape ntah kat FSPU tu.dah lupa.soriii.terima kasih en razali! saya betul betul tak sangka dapat result sebaik tu.tuhan je balas jasa en razali! semoga tuhan berkati hidup en razali sekeluarga.Amin.

some people might say yang aku ni over gila.over hepi.no no.ko bukan kat tempat aku.dan ko tak tau pun hasil akhir thesis aku macam mana.susahnya macam mana.so aku appreciate diri aku.aku appreciate sesiapa yang tolong aku even sebesar kuman je bantuan dia.pada aku dah cukup besar dengan keadaan aku yang teruk gila masa tu.aku bersyukur gegila.aim hepi.serius.semua ni buat aku menjadi lebih bersyukur.usaha yang ko limpahkan untuk buat sesuatu dengan gigih tabah bla bla bla.tuhan memang bagi ganjaran yang setimpal.

Alhamdulillah.Thank you Allah. =D

so saya dah habis belajar! jemput bagi bunga masa graduation day nanti ye.marilah kita ber joget joget! =D

No comments:

Post a Comment