Pages

Feb 4, 2013

Internship story : First day yang ohsem

Assalammualaikum.


'semangat aku yang membara sekuat semangat bercinta!'

ewah.ok uolls.hari ini adalah hari pertama aku berinternship.semangat membara bara.sekuat semangat bercinta kan.haa...ok hari ni aku intern di syarikat Y dekat semenyih.kena bubuh kod kod.nak jujur sangat.macam berat hati je.haha.syarikat Y adalah  sebuah kilang  yang membuat bateri kereta.jauh nun di semenyih sana.sungai lalang.jauh kot.serius.

so jam 8 pagi aku setel hantar mak aku ke bandar teknologi.so drift ke semenyih.aku target  8.15 sampai syarikat Y.alhamdulillah.sampai jam 8.15.aku bertemu janji dengan puan M pada jam 8.30 dilobi.so bila duk menunggu.receptionist bagi borang kerja untuk diisi.ok ikut procedure katanya.ok aku benci isi borang.

dan aku amik masa yang lama untuk mengisi dengan tenang.

bila dah setel.receptionist call puan M.puan M datang ke lobi bersama puan A.so briefing sikit pasal syarikat Y dekat discussion room.amik gambar aku sekeping sebagai kenang kenangan.ok tipu.sebagai simpanan HR.pelik.kenapa amik gambar sendiri? tak nak mintak kat aku.aku banyak kott gambar diri sendiri.haha.

so aku diberi punch kad.puan M terkejut aku reti guna punch kad.=.= pelik.aku pernah keje kott.tapi rupanya.dorang tak guna punch kad.dorang guna.thumb print.so untuk intern student.kena guna punch kad.ok je.ai ok je kan.

so aku dibawa ke pondok pak guard.ni pak guard ni.aku dah cakap aku student intern.tapi dia still bagi pas visitor! dan amik lesen aku! sampai aku sendiri tanya "are u sure" bila dia sibuk nak lesen aku.so puan M mintak balik lesen aku dan ajar aku punch kad.ok baru aku faham soalan dia yang seakan kagum bila aku tahu guna punch kad.

rupanya punch kad machine dorang super old fashion.zaman 60 an kot.mentang mentang semua workers guna thumb print je.so old fashion machine tu.khas untuk student intern.sedih.sungguh vintage.

so aku dibawa jumpa ke superior aku.macam penyelia la.department health and safety ni.iaitu Mr I.Mr I serius sempoi.berkau aku je.aku pulak segan.tapi aku terus berincik incik.rasa lah gap sikit kann.nanti tak ada gap.aku buat macam kawan.pening pulak dia karangg.dipendekkan cerita.Mr I bawak aku keliling kilang.hurm.

120% lasak.totally bukan diri aku.dan aku boleh adapt dengan situasi itu.Insyaallah.

oh ya.aku intern dibahagian safety and health.dengan jawatan safety and health officer.tapi Mr I sibuk cakap aku exec.aminn.moga moga suatu hari nanti termakbul doa itu.kekeke.so bidang kerja aku kat syarikat Y adalah..bagi safety training, buat observation  kat tempat kerja terutama potential hazard dia, fire extinguisher dia berfungsi atau tak, tengok pekerja dia pakai personal protection equipment (PPE) tak? selalu lah turun padang nak tengok pekerja ikut peraturan tak.aku rasa dah macam pengawas sekolah je..=.= sape tak follow procedure atau ada keadaan yang boleh menjadi sebab berlakunya kemalangan.kita amik gambar dan email kepada department itu untuk amik tindakan yang kita nak.incase ada berlaku kemalangan.aku kena rekod data tu dan amik tindakan susulan.secara keseluruhannya.kerja aku adalah menjaga keselamatan pekerja la.so that kadar kemalangan ketika bekerja diminimakan.

120% lasak.kenapa lasak? sebab ini adalah kilang bateri.so ada 8 department untuk production tak silap.besar kilangnya.tapi tak penat sangat lah jalan.banyak guna short cut.environment dia lasak.panas.acid.lead.licin.bla bla bla.tapi tak mengurangkan semangat aku untuk bertugas dengan dedikasi disini.ai like this feelings.serius.dan gaya dan penampilan aku bekerja.tak sama macam korang nampak aku ke majlis kenduri kawin atau aktiviti meronggeng.

hazard dia.tinggiii.pada pendapat aku lah.

aku dibawa melawat semua department.dari kawasan scheduled waste sampailah ke warehouse sana.macam macam soalan yang Mr I tanya.lagi lagi pasal scheduled waste.Osha Act.oh banyak lagi.bau chemical sangat kuat.mujur aku dibekalkan mask.safety shoes diri sendiri provide.eksyen 5 saat dekat Mr I sebab safety shoes aku lagi canggeh dari dia.haha.aku didedahkan dengan bahaya dan masalah bagi sesuatu department tu.oh kat kilang ni.dia separated kan antara safety dengan environment.ada department lain untuk environment.entah la.aku pun tak faham.lepas 3 bulan baru faham kot.

so dalam jam 11 lebih.habis melawat.serius balik ofis aku ngantuk tahap dewa punya.nak nangis sebab nak tunggu jam 1.cemana ni? ngantuk sangat ni.then kakak aku call.tapi guna telefon ofis.call orang meja sebelah aku.cik D.dia ajak makan jam 12.ouh rehat jam 12 yeee.yayy! alhamdulillah.selamat dari tertido dekat meja sendiri.oh ya.aku intern di tempat kakak aku berkerja.senang.balik sama pergi sama.tapi yang tak bestnya.satu kilang tu kenal.nampak aku.terus cakap.

'ni adik ayu ye?'

dan sebab fizikal aku dan rupa aku yang lebih berisi dan matured dari kakak aku.eceh.so aku dikonklusikan sebagai kakak pada pandangan pertama beberapa orang.

lepas waktu lunch.solat semua.aku cakap dekat Mr I.

'tak ada ape ape nak buat ke?'
'ada..banyak..jap ye'

sekali dia bagi aku satu accident form.satuu dulu.means that, kalau ada accident.kita rekodkan dalam form tu.ada incident form dengan investigation form.memula aku study dulu pasal senarai accident berlaku tahun lepas.scary 5 saat.major? minor? oh maii..takut lah accident berlaku kat sini.

aku diberi sebuku fail.untuk aku isikan data accident dalam form tu.menarik.baca baca report accident dan masukkan data dalam borang accident untuk diberi kepada HR.so esok.aku kena turun kat setiap department yang ada sejarah accident tu.jumpa bos department masing masing.eksitedd.dan lebih eksited bila kita pura pura busy dan penuhkan meja.ai like sepah sepahkan meja.so macam busyy je.haha.poyo kan? poyo gilaa.

aku tak sabar untuk activity bagi training kepada workers.ai like berlakon lakon sebagai cikgu.dan tak sabar nak pura pura garang dekat nepal-lian tu.eh sukahati aku je lian lian kan mereka ini.

ada akak tanya.ok tak hari ni.aku jawab.

'setakat hari ni.ok la.huhu'

then aku fikir.macam teruk je ayat tu.hukhuk.semua orang baik.ai like.aku bukan pendiam.aku cuma jarang berborak.lagi lagi bila duduk kat meja aku.sebab aku tau diri aku ni kalau dah berborak.lupaa semua.so kita kawal.kena kawal! so kita kurangkan borak.buat kerja.sampai ada jiran sebelah meja takut nak borak dengan aku,sebab muka aku serius dan garanggg.aduan hari pertama ini diterima dari kakak aku.jiran sebelah sempat cerita kat kakak aku.ini sungguh no komen.cepatnnya! relaks la.baru hari pertama kott.yu tak kenal ai lagi maa.nanti dah kenal.tak terlayan pulak nak borak dengan aku karangg.haaa..

secara keseluruhannya.ai like this.sungguh ohsem perasaan ini.tak adalah ohsem sangat pun kan? biasa je buat kerja.tak adalah ohsem macam naik helikopter untuk usha satu kilang dari udara.kononn.tapi best lah.semangat semangat! semoga terus bersemangat untuk bekerja sebagai safety and health officer dengan membaranya sekuat semangat berchenta gitew.tak habis habis tagline ni.sesuai kan.oklah.nak siap siap untuk selip.sekarang kena tido awal tau.esok second day.tak sabar aktiviti esok.wish me all the best ya.hehe.

xoxo! =D

No comments:

Post a Comment